Magazín

Fotoporadna

Čím fotí garant soutěže Marek Musil

Luděk BouškaAktualizováno: 6. 5. 2016 v 21:49 • Rubrika: Fotoporadna

Čím fotí garant soutěže Marek Musil

Květnové téma naší celoroční soutěže Rok s Megapixelem je Jsem nový pohled. Už jeho označení naznačuje, že se nejedná o téma jakkoliv pevně ohraničené, ale že jde především o kreativitu, s jakou ke svým snímkům přistoupíte. Garantem tohoto kola je fotograf Marek Musil, který se rozhodně nenechá čímkoliv svazovat a hledá neustále nové úhly pohledu, v čemž mu jeho technika nesmí bránit.

Obsah

Kdo je Marek Musil

Marek Musil (1974) je současný český vizuální umělec. Jako módní a reklamní fotograf si vytvořil velmi osobitý styl, který svou působivostí inspiroval mnohé reklamní agentury. Svou kariéru začal Marek před 15ti lety v časopise Žena a Život kde portrétoval herce a další známé osobnosti.  Také začal tvořit v časopise módní story, kde si vybudoval své místo jako módní fotograf a postupně se propracoval k focení i pro další české časopisy, jako například Elle, Esquire, Harper´s Bazaar, Proč Ne?!, Cosmopolitan, Marie Clarie, In Style a Dolce Vita. Jako reklamní fotograf měl příležitost fotit pro známé značky jako například Birell, České Dráhy, Komerční Banka, Auto Škoda, T-Mobile, Adidas, ČEZ, Czech Tourism. 

Na svém webu o sobě uvádí: "Bez pardonu patřím do kategorie zběhů. Začínal jsem v grunge stylu 90.let jako muzikant, který podlehl alternativnímu rocku, běsnění elektrických kytar a hlavně magickým úderům do bubnů. Můj hudební světonázor mě pomalu, ale jistě přesvědčil o síle jednoho okamžiku, který stojí za to zachytit a nepustit. Jenže černobílé focení kapel, koncertů a kamarádů mi bylo málo, chtěl jsem barvitě vidět, slyšet a žít. Vydal jsem se proto se svým foťákem na cesty po Evropě, Severní Africe, na Blízký východ a v Izraeli jsem našel na chvíli druhý domov. Ale kde se cítím opravdu skvěle a stále se tam vracím, jsou Spojené Státy, protože tady jsem objevil kromě kontroverzní Ameriky svět komerční a módní fotky. Mojí poslední zastávkou je role energického fotografa, který již 7 let fotí pro přední české módní a lifestylové magazíny a reklamní agentury. Životní styl jsem si našel, je to moje práce a radost z ní."

Markova technika

Vlastně není nic zvláštního na tom, že si Marek vybral právě Nikon D810 se sadou profesionálních zoomů se světelností f/2,8 a tuto sadu doplnil ještě o pár světelných objektivů s pevným ohniskem.

Jeho sestava je totiž naprosto univerzální. Nikon D810 patří s rozlišením 36 Mpx a dynamickým rozsahem 14,8 EV k absolutní špičce, pokud jde o kvalitu obrazu. Kvalitní systém automatického ostření a rychlost 5 sn/s umožňuje i focení akčních záběrů, takže pokud potřebuje Marek fotit pro módní časopis, nebo se rozhodne například pro reportáž, jeho foťák to bez problémů zvládne.

To samé se dá říci o jeho objektivech. Profi zoomy Nikon se světelností f/2,8 patří k naprosto univerzálním objektivům, které nabízí jednak špičkovou rychlost potřebnou pro zmíněné akční záběry, ale také špičkovou kvalitu obrazu, která není moc rozdílná od objektivů s pevným ohniskem. Díky rozsahu ohniskových vzdáleností pokrývajícímu ohniska od 14 do 200mm má tak v podstatě neomezené možnosti, pokud jde o perspektivu a úhel záběru.

Dvojice světelných objektivů 50 a 35mm pak jen dává možnost využívat vysokou světelnost pro dosažení malé hloubky ostrosti a příjemně rozostřeného pozadí.

Buďte originální, vhodná technika vám pomůže

Jestliže se také nechcete nechat omezovat ve své kreativitě, nemusíte si rovnou pořizovat stejnou techniku jako Marek. K dispozici máte nepřeberné množství variant podle toho, kolik chcete do fotovýbavy investovat a jak moc jste nároční. Záleží samozřejmě také na tom, v jakém ohledu chcete popustit uzdu své kreativitě.

Jedním ze základních výrazových prostředků ve fotografii je

Hloubka ostrosti - jak ji ovlivňuje technika?

Velikost snímače hraje roli

Je sice fakt, že pokud jde o rozlišení a celkovou kvalitu snímků, není v dnešní době velký rozdíl mezi přístroji s fullframe snímačem a těmi menšími. I ty menší snímače jsou dnes tak kvalitní, že kvalita fotek není hlavní důvod pro volbu většího snímače.

Tím důvodem je lepší možnost práce s hloubkou ostrosti. Na větší snímače je pro dosažení stejného úhlu záběru zapotřebí objektivů s delší ohniskovou vzdáleností oproti menším snímačům. To umožňuje dosáhnout menší hloubky ostrosti, její zvládnutí je jeden ze základních krůčků při kreativním focení.

Světelnost objektivu je důležitá!

Pokud s hloubkou ostrosti chcete pracovat co nejúčinněji, světelnost objektivu vám to umožní dokonce i tehdy, když vlastníte foťák s menším snímačem.

U objektivů s pevným ohniskem hledejte světelnost f/1,4, nebo f/1,8. Profi objektivy se světelnost f/1,4 jsou přirozeně dražší, ale ty se světelností f/1,8 udělají skoro stejně dobrou službu za cenu výrazně nižší. V nabídce je mají snad všichni důležití výrobci.

Naprostým hitem a výjimkou potvrzující pravidlo jsou zoomové objektivy Sigma 18-35mm a Sigma 50-100mm. Jsou to v současnosti jediné zoomy se světelností f/1,8 a jsou určeny právě pro zrcadlovky s menšími snímači.

Ohnisková vzdálenost objektivu také...

Jestliže chcete fotit snímky s malou hloubkou ostrosti a máte rádi snímky s ostrým hlavním objektem, který je separován na neostrém pozadí, hraje kromě světelnosti také ohnisková vzdálenost objektivu.

S objektivy s krátkou ohniskovou vzdáleností se vám povede pozadí rozostřit pouze tehdy, když je hlavní objekt blízko a pozadí naopak o mnoho vzdálenější. Proto jsou ve velké oblibě objektivy, které kombinují dobrou světelnost s krátkým ohniskem. Tyto objektivy mají ve své brašně skoro všichni fotografové zabývající se reportáží a streetovou fotografií. Krátké ohnisko jim umožní zachytit široký úhel záběru, přičemž alespoň mírně rozostřené pozadí  umožní soustředit se na hlavní objekt.

Sdílet na


Komentáře k článku

JK

Reaguje na (8) | Mně šlo o princip. Váš odkaz byl off topic a ještě jste mi vynadal, že nečtu vámi doporučovaný off topic článek. Ale uznávám, že ten článek může být přínosnější než to, čím fotí Marek Musil. Kdo je vlastně Marek Musil? Přečetl jsem si o něm tenhle článek, a nejsem o nic moudřejší. Neznám.

9

Jan Kocián, 10. 5. 2016 |Reagovat

Švesi 1

Reaguje na (7) | Ten článek je možná z části nějaký způsobem promo, ale jinak se v něm píše také o technice obecně. Konkrétně třeba o výhodě full frame proti APSC v práci s hloubkou ostrosti. Jen jsem doplnil že tato výhoda není jediná a přidal odkaz na velmi zajímavý článek o tom, jak je možné vhodným nastavením parametrů expozice omezit šum na fotografiích a že šum není jen ten který vzniká na snímači To o technice mě totiž ve výsledku zaujalo mnohem více, než jakou značkou a konkrétně jakým typem fotoaparátu a jakými objektivy fotí garant soutěže. Nebo že si to musel asi koupit za vlastní peníze z vlastní kapsy, protože mu to asi nezaplatila maminka nebo tatínek :-) K té technice jsem měl co říci, tak jsem něco napsal a každý kdo se o tu techniku trochu zajímá ten článek snad ocení, podobně jako jsem jej ocenil já :-)

8

Švesi 1, 10. 5. 2016 |Reagovat

JK

Mě nezajímá ten váš odkaz. Mě zajímá tenhle článek, to jest článek o tom, že garant květnového kola soutěže Rok s Megapixelem fotí na profi full-frame s profi full-frame objektivy a vše má od firmy Nikon. A podle všeho si to musel koupit z vlastní kapsy.

7

Jan Kocián, 8. 5. 2016 |Reagovat

Švesi 1

Reaguje na (4) | Dobrý den. Je vidět že jste ten článek nečetl! Nemluví se v něm o šumu který vzniká na snímačích, ale o šumu který vzniká jaksi přirozeně bez ohledu na snímací médium. Vaše poznámka o zmenšujícím se rozdílu mezi velkými a malými snímači vlivem progresu technologie je tady v tomto případě irelevantní!

6

Švesi 1, 8. 5. 2016 |Reagovat

JK

Problematika přepalů/podpalů... na to je nejlepším řešením co největší dynamický rozsah čipu... a právě třeba malé APS-C čipy v zrcadlovkách Nikon mají větší dynamický rozsah než full-frame čipy v zrcadlovkách Canon.

5

Jan Kocián, 8. 5. 2016 |Reagovat

JK

Reaguje na (3) | Zkreslení je u větších čipů větší. Ale to je dáno objektivem, a ne čipem, samozřejmě. Přeexponování sníží šum, ale vzniknou přepaly. Pokud vzniknou přepaly třeba u pouličního osvětlení, je to v pohodě, ale pokud mám přepaly tam, kde by byla kresba žádoucí, tak mám problém. A výhoda lepších fotek na vysoké ISO... ano, tak to bylo vždycky, ale rok od roku se tahle výhoda zmenšuje ve prospěch menších čipů.

4

Jan Kocián, 8. 5. 2016 |Reagovat

Švesi 1

Hlavních důvodů proč koupit fotoaparát s větším snímačem je více. Co se týče optiky je tím důvodem také menší míra zkreslení při použití delších ohnisek pro daný úhel záběru. A dalším důvodem je třeba také velikost snímače a vliv toho na šum při špatných světelných podmínkách. Ti kdo fotí delší dobu si patrně všimly že občas je ve špatných světelných podmínkách lepší fotku mírně přeexponovat a zvednutím iso, což paradoxně muže vést k menšímu znečištění šumem ve stínech, než když fotografujeme na nižší citlivost. Nevěděl jsem přesně proč to tak je, než jsem narazil na článek popisující ještě jiný druh šumu než je ten digitální vznikající na snímači. Velké snímače jsou opravdu lepší, vždy tomu tak bylo a vždy tomu tak zřejmě i bude, více v zajímavém článku (v anglickém jazyce) http://www.dpreview.com/articles/8189925268/what-s-that-noise-shedding-some-light-on-the-sources-of-noise

3

Švesi 1, 8. 5. 2016 |Reagovat

JK

Reaguje na (1) | Na váš bankovní účet.

2

Jan Kocián, 7. 5. 2016 |Reagovat

JK

Říká se, že 24-70mm f/2.8 a 70-200mm f/2.8 má Canon lepší než Nikon. Silnou stránkou oproti Canonu byl Nikkor 14-24mm f/2.8... nyní ale existuje Canon 11-24mm f/4.0... za 82 000 Kč minus 8 000 Kč ve formě cashbacku na účet.


1

Jan Kocián, 7. 5. 2016 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.