Magazín

Fotoporadna

Stane se umělá inteligence AI efektivním nástrojem fotografa, nebo pohřbí tento obor?

Martin LukešAktualizováno: 26. 1. 2024 v 17:16 • Rubrika: Fotoporadna

Stane se umělá inteligence AI efektivním nástrojem fotografa, nebo pohřbí tento obor?

Umělá inteligence – AI. Pro mnohé konzervativce je tato zkratka pomyslným rudým hadrem toreadora před očima. Jde skutečně o nástroj, který pohřbí většinu kreativních povolání, nebo pomůcku, která posune hranice tvůrčích možností? Pomůže umělá inteligence rozvíjet určitá odvětví, nebo obory jako grafik, fotograf, designer, copywriter, překladatel nebo scénárista pohřbeny hluboko v propadlišti dějin? Myslím, že na tuto otázku aktuálně nedokáže nikdo seriózně odpovědět. Na druhou stranu už teď je zřejmé, že každý, koho se daná problematika týká, má dvě možnosti. Lamentovat a hořekovat nad tím, jak je k nám kreativcům osud krutý nebo začít možnosti AI využívat ve svůj prospěch.

Obsah

Quo vadis Artificial intelligence

Osobně miluji architekturu, grafický i užitný design, kvalitní kinematografii, výtvarné umění a samozřejmě fotografii. A někde tam uvnitř hlavy mi bzučí, ten výstražný alarm, který spustila přirozená obava, co s uvedenými řemesly bude. Na druhou stranu ale mám určitý pud sebezáchovy, a tak si říkám, že pokud chce člověk „přežit“ musí volit tu druhou racionální možnost, tedy nebránit se možnostem A.I., ba naopak využít jejich možnosti pro svou práci a tvorbu. Pojďme si spolu projít modelovou situaci toho, jak běžný fotograf může těžit z nástrojů umělé inteligence. 

Myslím, že ve většině technických oborech nastala nějaká přelomová fáze nebo revoluční období, které sebou přinesly nové technologie. Koňská spřežení byla nahrazena automobily, kouřící komíny parních lokomotiv vystřídaly vlakové soupravy poháněné elektřinou nebo naftou a plynové osvětlení ustoupilo žárovce, která je aktuálně vytlačována světlem LED panelů. V každém z těchto zlomových okamžiků se našli hlasy těch, kteří šli s dobou a s nadšením přivítali nové technologie. No a proti nim stála více či méně početná skupina zastánců těch věcí starých, vyzkoušených a ověřených. 

Ilustrace generovaná nástrojem AI (zadání: Martin Lukeš)

Ať už se nám to líbí nebo ne, tak ve většině z těchto případů zvítězil pokrok. To ale v žádném případě neznamená, že ta původní technologie zanikla. Naopak. Kdo předpovídal, že s nástupem čtecích zařízení a tabletů zaniknou tištěné knihy, hluboce se mýlil. Těch skutečných, papírových knih vychází snad čím dál tím více a nic nenasvědčuje tomu, že jim bylo odpískáno. A přitom z racionálního hlediska jsou složité na výrobu, neskladné a neekologické. Přes to všechno je stále milujeme. A v podobných příkladech bych mohl pokračovat. Například vinylové desky zažívají tak velký boom jako snad nikdy předtím, přesto, že byly v minulosti nahrazeny kazetou, později CD, mini diskem a aktuálně formátem MP3.

Zboří umělá inteligence základní pilíře fotografie?

Ale vraťme se zpět do našeho oboru, tedy k naší milované fotografii. Přesto, že nejsem na světě ani půl století a v oboru se pohybuji aktuálně 21 let, zažil jsem hned několik velkých „zemětřesení“. Dobře si pamatuji hlasy těch, kteří vykřikovali to, že je digitální fotografie pouhá pseudotechnologie, která nemá se skutečnu fotografií nic společného a nikdy ji nemůže nahradit…Upsss, ono se to fakt stalo. No a přesto nezanikl kinofilm, který se mimochodem opět vrací do módy a zažívá své renesanční období.

Obrázek generovaný nástrojem umělé inteligence AI (zadání: Martin Lukeš)

Stejně tak jsem byl u toho, když se na první zrcadlovce objevil živý náhled. To bylo řečí, že je to absolutně nesmyslný prvek, který fotografovi nepřináší vůbec nic užitečného. Pak se objevila v zrcadlovkách funkce videa. „Proboha proč?“ Zněli výkřiky konzervativních fotografů. „Kdo chce natáčet sáhne přece po kameře“. „A na co sakra výklopný displej?“ To je tak akorát k tomu ho ulomit. Další slabé místo fotoaparátu. „Je to přece k ničemu“. Přitom na všechny tyhle negativní ohlasy existoval jeden univerzální protiargument – pokud se vám daná funkce nelíbí, pak ji nemusíte využívat.

No a podobně je to i se zmiňovanou technologií postavenou na bázi strojového učení. Jsem si dobře vědom toho, že jde do jisté míry o Pandořinu skříňku, která bude mít na mnoho oborů stejný, nebo možná dokonce větší dopad, než mělo rozšíření internetové sítě. Než se objevil internet, žilo se nám v mnoha ohledech krásně, ale na druhou stranu už si život bez něj nedokážeme představit. A myslím, že s umělou inteligencí to bude brzy velmi podobné. Samozřejmě hodně záleží na tom, jak tento nový nástroj uchopíme a samozřejmě pořád existuje scénář podobný tomu o síti SKYNET z filmové série o Terminátorovi. Mimochodem víte, co vám odpoví Chat GPT, když se ho zeptáte, zda byste pro něj na oplátku nemohli také něco udělat? Požádá vás o aktuální adresu Johna Connora :)))

Ilustrace Terminátora a Johna Connora generovaný nástrojem AI (zadání: Martin Lukeš)

Jak lze využít AI nástroje v praxi fotografa

Ale dost úvah, pojďme k věci. Představte si, že jste běžný hobby fotograf, kterého baví focení, chce posouvat své dovednosti a například přijal výzvu v podobě naší velké celoroční foto a video soutěže ROK S MEGAPIXELEM 2024. V té vás čeká každý měsíc nové téma. Mnohdy jde o žánry, které jste nikdy nefotili. Například teď v lednu, v aktuálním soutěžním kole, je to fotografování jídla podle zadaného receptu.

Dejme tomu, že jsem tento žánr nikdy předtím nefotil.. Nevím, jakou budu potřebovat techniku, ani jaké příslušenství a už vůbec ne jak scénu komponovat, aranžovat a nasvítit. Co takhle se zkusit si popovídat s AI.

Obrázek generovaný nástrojem umělé inteligence AI (zadání: Martin Lukeš)

Zadání pro ChatGPT: Vyjmenuj mi pět pomůcek, které budu potřebovat k tomu, abych vytvořil profesionální fotografii jídla.
 

Odpověď: "Pro vytvoření profesionální fotografie jídla budete potřebovat několik důležitých pomůcek a vybavení. Zde je pět klíčových položek:

  1. Fotoaparát s výměnnými objektivy: Profesionální fotografie jídla často vyžaduje fotoaparát s vysokým rozlišením a schopností nastavovat různé parametry, jako je clona, čas expozice a ISO. Fotoaparát s výměnnými objektivy vám umožní dosáhnout lepšího zaostření a kompozice.
     
  2. Objektivy: Pro fotografii jídla jsou oblíbené objektivy s pevným ohniskem, jako je 50mm nebo 85mm, protože umožňují vytvořit krásný rozostřený pozadí a izolovat hlavní subjekt.
     
  3. Stativ: Je klíčový pro dosažení stability a ostrého obrazu, zejména při delších expozičních dobách. Umožní vám také pečlivě komponovat snímek a pracovat s různými úhly.
     
  4. Osvětlení: Správné osvětlení je zásadní pro profesionální fotografii jídla. Můžete použít přirozené světlo, stolní světla nebo světelné boxy, aby jste dosáhli rovnoměrného a atraktivního osvětlení.
     
  5. Rekvizity a pozadí: Vyberte si vhodné pozadí a rekvizity, které podpoří styl a náladu vaší fotografie jídla. Skleničky, talíře, ubrusy, příbory a jiné dekorační prvky mohou pomoci zdůraznit pokrm a vytvořit atraktivní kompozici.

Kromě těchto základních pomůcek je důležité mít také dobrou znalost fotografických technik, jako je správné nastavení expozice, kompozice a postprodukční úpravy, aby vaše fotografie vypadaly co nejlépe."

Výborně techniku bychom měli vyřešenou. No jo, ale daný žánr jsem nikdy nefotil a vůbec nevím jaká  úskalí focení jídla obnáší. Pojďme tedy v konverzaci s umělo inteligencí pokračovat.

Zadání pro ChatGPT: Díky za tvou radu. Rád bych v diskuzi, na toto téma pokračoval. Napiš mi prosím v několika stručných bodech, na co si dát při focení jídla pozor.
 

Odpověď:  "Samozřejmě, při focení jídla je třeba brát v úvahu několik klíčových aspektů. Zde je několik stručných bodů, na co si dát při fotografování jídla pozor:

  1. Světlo: Zajistěte, aby bylo světlo dostatečné a vysoce kvalitní. Přirozené světlo je obvykle nejlepší pro zachycení detailů a barev. Vyhněte se tvrdému, přímému slunečnímu světlu, které může vytvářet tvrdé stíny.
  2. Kompozice: Věnujte pozornost kompozici. Experimentujte s různými úhly a polohami, abyste vytvořili zajímavý a atraktivní obraz. Dodržujte pravidlo třetin a věnujte pozornost rozložení prvků na stole.
  3. Zaostření: Používejte správné zaostření, abyste zdůraznili hlavní subjekt. Můžete použít malou hloubku ostrosti (malou clonu), abyste vytvořili rozostřené pozadí a izolovali jídlo.
  4. Styling: Věnujte se detailům vzhledu jídla. Udržujte pokrm čerstvý a atraktivní. Můžete použít potravinové stylingové triky, jako je nálevka oleje nebo posypání bylinek, aby jídlo vypadalo lépe.
  5. Rekvizity: Používejte vhodné rekvizity a pozadí, které ladí s stylem jídla. Vyberte si nádobí, které podporuje celkovou estetiku.
  6. Postprodukce: Pořiďte si čas na úpravy fotografií v počítači. Můžete upravit kontrast, barvy, jas a další parametry, aby vaše fotografie vypadaly co nejlépe.
  7. Minimalismus: Někdy méně je více. Snažte se zachytit jednoduchost a čistotu jídla. Nepřetěžujte fotku příliš mnoha prvky.
  8. Experimentujte: Nebojte se experimentovat a hledat svůj vlastní styl. Fotografie jídla může být kreativní a umožňuje vám vyjádřit svou osobnost.
  9. Trpělivost: Focení jídla může být časově náročné. Buďte trpěliví a zkuste různé přístupy, dokud nedosáhnete požadovaného výsledku.
  10. Sdílení: Pokud máte zájem o sdílení svých fotografií na sociálních médiích, buďte aktivní a zapojte se do komunity jídla a fotografií. Sdílení rad a zpětná vazba od ostatních může pomoci zlepšit vaše dovednosti.

Pamatujte, že fotografie jídla je umělecký proces, a tím, jak budete více cvičit a experimentovat, budete se stále zlepšovat."

Uff, to je za mě docela dobrá odpověď. Sám se focení jídla komerčně věnuji již několik let, a pokud by se mě zeptal začínající fotograf, na co si má dát při tomto žánru pozor, odpověděl bych mu v podstatě velmi podobně. Pojďme ale v roli začátečníka pokračovat.

Obrázek generovaný nástrojem umělé inteligence AI (zadání: Martin Lukeš)

Zadání pro ChatGPT: Děkuji to jsou velmi cenné rady. Mohl bys mi prosím ještě pomoci s tím, jak nejlépe nasvítit scénu při fotografování jídla. Napiš mi stručně jaký rozdíl je mezi nasvícením scény denním světlem od okna, trvalými světly, bleskem a studiovými zábleskovými světly.
 

Odpověď: "Samozřejmě, mohu vám stručně vysvětlit rozdíl mezi různými způsoby nasvícení scény při fotografování jídla:"

1.    Denní světlo od okna:

  • Přirozené denní světlo od okna je často považováno za ideální pro fotografii jídla.
  • Toto světlo je měkké a rozptýlené, což minimalizuje tvrdé stíny a dává pokrmu přirozený vzhled.
  • Můžete regulovat intenzitu světla odkrýváním nebo zastíněním okna pomocí závěsů nebo rolet.

2.    Trvalá světla:

  • Trvalá světla, jako jsou stolní lampy nebo reflektory, mohou být použity pro fotografii jídla.
  • Důležité je, aby byla světla měkká a rozptýlená, aby se minimalizovaly stíny.
  • Můžete použít difuzní materiály, jako je bílý papír nebo bílé plátno, k rozptýlení světla.

3.    Blesk:

  • Vestavěný blesk v fotoaparátu často produkuje tvrdé a nepříjemné stíny, a nemusí být ideální pro fotografii jídla.
  • Můžete použít externí blesk a odrazné desky, aby se světlo změkčilo a rozptýlilo.

4.    Studiová záblesková světla:

  • Studiová záblesková světla jsou specializovaná světla navržená pro profesionální fotografii.
  • Tato světla mohou být snadno regulována a tvarována, aby se dosáhlo požadovaného osvětlení.
  • Jsou často používána při komerční fotografii jídla nebo v profesionálních fotostudiích.

"Při výběru způsobu nasvícení je důležité brát v úvahu cíl vaší fotografie, váš styl a dostupný vybavení. Každý z těchto způsobů nasvícení má své výhody a nevýhody, a neexistuje jediný správný způsob, jak nasvítit scénu při fotografování jídla. Experimentování s různými světly a technikami vám může pomoci najít optimální řešení pro konkrétní situace."

No musím říci, že i tahle odpověď je velmi cenná a plná praktických a užitečných rad a AI se tváří, jako kdyby s tímto oborem měla minimálně středně pokročilé zkušenosti.
Tak pojďme dál. Dejme tomu, že jsem si vybral určitý typ světla a potřeboval bych se dozvědět, jak ho využít co nejefektivněji.

Dvě verze ilustrace generované nástrojem  A.I. na základě receptu pro fotosoutěže (zadání: Martin Lukeš / recept: Martina Baťhová Lancingerová)

Zadání pro ChatGPT: Výborně to jsou skvělá doporučení. K dispozici na focení jídla mám pouze dvě trvalá světla. Jsou to panely LED o velikosti cca 20 x 15 centimetrů. Mohl bys mi prosím poradit, jak správně nasvítit scénu s jídlem a čeho se naopak vyvarovat? Stačí tři základní body.
 

Odpověď: "Samozřejmě, zde jsou tři základní body, jak správně nasvítit scénu s jídlem pomocí dvou trvalých LED panelů:

1.    Difuzní osvětlení:

  • Použijte oba LED panely jako zdroj světla, ale pokuste se o něco změkčit a rozptýlit světlo, aby vytvořily měkké stíny.
  • Můžete přidat difuzní materiál, jako je průhledný bílý plátno nebo difuzér, aby se světlo roztříštilo a vytvořilo měkké, rovnoměrné osvětlení.

2.    Boční osvětlení:

  • Postavte LED panely na boční stranu nebo nad stůl, kde máte jídlo.
  • Toto boční osvětlení pomůže vytvořit zajímavý reliéf a texturu na pokrmu, což může jídlo více zvýraznit.

3.    Kontrola intenzity:

  • Regulujte intenzitu světla z LED panelů tak, aby byla správná expozice, ale zároveň nedocházelo k přepalování světlých částí jídla nebo vytváření tvrdých stínů.
  • Můžete také experimentovat s různými úhly světla, abyste dosáhli požadovaného efektu.

Co se týče věcí, kterých byste se měli vyvarovat:

  • Nedoporučuji používat příliš tvrdé a přímé světlo bez difuzního materiálu, protože to může vytvořit tvrdé stíny a odrazit se na povrchu jídla, což může vypadat nepřirozeně.
  • Také se vyvarujte příliš vysokým kontrastům mezi světlými a tmavými částmi vaší fotografie, pokud to není záměrem vašeho uměleckého stylu.

Pamatujte, že experimentování a praxe jsou klíčem k tomu, jak nejlépe využít vaše trvalé LED panely a dosáhnout požadovaného efektu při fotografování jídla."

Ilustrace generovaná nástrojem umělé inteligence AI (zadání: Martin Lukeš)

Disponuje umělá inteligence kritickým myšlením?

Ve svém pokusu ale můžete jít ještě dál. Napadlo mě, že bych nechal nástroj AI vyhodnotit již hotovou reálnou fotografii. Jako zdroj jsem použil fotografii kolegyně fotografky a foodblogerky Martiny. Tato fotografie je záměrně trochu strohá, protože měla sloužit jen jako vodítko k tomu, jak zhruba může vypadat banánový chlebíček, který je předmětem naší lednové fotografické soutěže. Záměrně má velmi minimalistický styling aby neovlivňoval fantazii soutěžících fotografů, kteří mají za úkol předvést své vlastní ztvárnění tohoto receptu.

Nahrál jsem tedy snímek do konverzačního chatu a děj se vůle boží.

Zdrojový fotografie
foto: Martina Baťhová Lancingerová 

Odpověď: "Fotografie pečeného chlebíčku s ořechy a čokoládou, kterou jste nahrál, působí velmi lákavě a má několik silných prvků:

Silné stránky:

  • Zachycení detailů: Struktura chleba je velmi dobře zřetelná, což je důležité pro vykreslení textury a čerstvosti.
  • Použití přírodního světla: Světlo působí přirozeně a zvýrazňuje detaily chlebíčku.
  • Styling: Rozsypané čokoládové kousky kolem chleba dodávají fotografii dynamiku a pocit spontánnosti.
  • Nadčasovost kompozice: Jednoduchý a čistý výstřih, který se zaměřuje na chlebíček a jeho strukturu, je výborný.

Oblasti k vylepšení:

  • Kontrast a barevné podání: Mohlo by pomoci zvýraznit kontrast nebo barvy, aby chlebíček vypadal ještě lákavěji.
  • Ořez fotky: Když je fotografie oříznuta blíže k chlebu, může to pomoci ještě více zvýraznit detaily a textury.
  • Kompozice: I když je kompozice čistá a jednoduchá, experimentování s různými úhly nebo přidáním dalších prvků do scény by mohlo vytvořit zajímavější vizuální zážitek.
  • Osvětlení: Zatímco světlo je přirozené, hrát si s mírnějšími stíny by mohlo přidat hloubku a trochu dramatičnosti.

Celkově je to velmi pěkná fotografie s dobrou prezentací dezertu. Drobné úpravy by mohly fotografii posunout ještě dál."

Obrázek generovaný A.I. na základě receptu pro fotosoutěže (zadání: Martin Lukeš / recept: Martina Baťhová Lancingerová)

To je myslím velmi věcné objektivní hodnocení a v podstatě zohledňuje vše důležité. Chat GPT samozřejmě neznal koncept, který předurčoval vznik této fotografie a je tedy zřejmé, že se nebojí být kritický. To je myslím zásadní z hlediska důvěryhodnosti jeho hodnocení.

Abych si ověřil, že nebyla generovaná kritika jen pouhou snůškou naučených frází s trochou toho fotografického žargonu, napadlo mě, že by mi nástroj AI mohl ukázat, jak se to tedy podle něj dělá správně.

Ilustrace generovaná nástrojem umělé inteligence AI (zadání: Martin Lukeš)

Předčí umělá inteligence dovednosti fotografa?

Zadání pro ChatGPT: Děkuji to jsou velmi dobré postřehy a praktické připomínky. Mohl by si prosím vygenerovat obrázek s následujícím zadáním. Profesionální fotografie do kuchařské knihy s důrazem na barvy, světlo, podklad, hloubku ostrosti a kontrast? Hlavním objektem je sladký dezert. Pečený chlebíček, jehož základem je těsto z mouky, vajec a banánů. Doplňkovými surovinami jsou vlašské ořechy a čokoláda. Fotografie může obsahovat i další rekvizity, tedy jak suroviny, tak předměty, které budou v harmonii s fotografií. Mohou to být objekty zvýrazňující styling a další dekorace.

Výstup generovaný nástroje AI na základě předchozího zadání (zadání: Martin Lukeš)
 

Výsledek vůbec nevypadá špatně. Zkušené oko samozřejmě pozná, že se nejedná o fotografii, ale generovanou grafiku, ale proč ne. Z výtvarného hlediska to vypadá velmi solidně. Nicméně při podrobnějším zkoumání jednotlivých prvků, bystřejšímu oku neuniknou drobné detaily, které nedávají z obrazového hlediska smysl. Prvním z nich ucho přidělané k dřevěné slánce v pravém horním rohu. Další nedokonalostí je lžíce vpravo od chlebíčku, která podivně srůstá do druhé. Evidentně i ve světe AI platí pořekadlo, že i mistr tesař se někdy utne. Pojďme ale dál.  Co kdybych se rozhodl, že bych chtěl pozměnit nějaké prvky. Dokáže nástroj AI akceptovat mé připomínky? Vyzkoušíme to.

Zadání pro ChatGPT: Výborně díky. Moc hezký námět. Mohl by si zkusit jinou verzi kde bude vidět dezert, tedy chlebíček v řezu.
 

Výstup generovaný nástroje AI na základě předchozího upřesnění (zadání: Martin Lukeš)

Evidentně to zvládnul. To je dobrá zpráva. Opět jsou vidět nějaké drobné grafické nedostatky, z nichž nejvýraznější je patrně napojení čepele nože na rukojeť. Na druhou stranu, kdybych si psal nějaký food blog a nechtěl se zabývat fotografováním, pak by mi asi takovýto výstup, jako ilustrační obrázek, stačil. Myslím si však, že dnešní publikum je velmi, ale velmi náročné, a tak předpokládám, že mnohem větší úspěch budou mít recepty nebo text obecně doplněný reálnou fotografií. Stále přece žijeme v reálném světě a ne v Matrixu, nebo nějakém Metaversu.

Pojďme tu hru s chatem nějak důstojně uzavřít. Zkusil jsem si vygenerovat ještě jednu verzi, ve které nebude tolik prvků kolem. 

Zadání pro ChatGPT: Díky to vypadá velmi dobře. Zkus prosím ještě jednu verzi. Ta by měla být designově jednodušší a čistější, s tím že použiješ méně prvků kolem hlavního motivu, tedy chlebíčku. Zachovej důraz na příjemnou světelnou atmosféru a zkus kontrastní podklad s nějakou moderní barvou, například petrolejově zelenou. Chlebíček nech opět v řezu, aby vynikla textura.
 

Výstup generovaný nástroje AI na základě předchozího upřesnění (zadání: Martin Lukeš)

Tady tu strohost trochu přehnal. Navíc ani to zelené pozadí není to co jsem si představoval. Zkusím to ještě trochu upřesnit.

Zadání pro ChatGPT: Prosím ještě jednu verzi s tím, že bude chlebíček na dřevěném rustikálním prkénku, pod ním bude tapiserie petrolejově zeleného ubrusu, ve scéně bude vidět okno, ze kterého jde hlavní zdroj světla. Kolem nebudou žádné suroviny jen talířek s dvěma řezy chlebíčku a starožitným zdobeným stříbrným příborem. V pozadí pak šálek kávy v hezké starožitném hrníčku. Z kávy se bude kouřit.


Výstup generovaný nástroje AI na základě předchozího upřesnění (zadání: Martin Lukeš)

Vypadá to, že nástroj AI začal být trochu unavený a nebo ho jednoduše přestaly bavit mé příkazy. Základní zadání zvládnul celkem dobře, ale vůbec nerespektoval můj požadavek, že kolem nebudou vůbec žádné suroviny. Navíc svévolně přidal konvičku a cukřenku a co se týče příboru, tak hroty vidličky vypadají tak nějak unaveně. Navíc nebylo splněno zadání ani v tom, že bych chtěl mít v obraze talířek se dvěma řezy chlebíčku. No a když půjdu hodně do detailu, tak textura řezu je trochu jiná na samostatném plátku a na samostatném chlebíčku, takže to vypadá, jako kdyby byl plátek ukrojen z jiného chlebíčku.

Obrázky generované A.I. na základě receptu pro fotosoutěže (zadání: Martin Lukeš / recept: Martina Baťhová Lancingerová)

Na druhou stranu i přes uvedené chyby to vizuálně vůbec není špatné, zvláště pak z hlediska světelné atmosféry. Můžete si všimnout například takového detailu, jako je "přepal" na levé straně horní strany chlebíčku, která je nejblíže oknu. Vzhledem k tomu, že je velmi blízko světelného zdroje, tak by se podobné vypálené místo objevilo i při reálném focení. Velmi dobrá je také hra se stíny, které dávají scéně zajímavý kontrast a plastičnost. Pokud tedy budu brát obraz jako "render" a mihnul by se například v nějakém animovaném filmu nebo počítačové hře, tak by mě to rozhodně neurazilo. 

Obrázek generovaný A.I. na základě receptu pro fotosoutěže (zadání: Martin Lukeš / recept: Martina Baťhová Lancingerová)

Co si můžete odnést z podobných cvičení s A.I.

A teď to důležité. Co si z podobného cvičení, které nezabere déle než 30 minut u počítače můžete jako fotografové vzít? Rozhodně nelze obrázek uložit a považovat ho za své dílo, přihlásit ho někam do soutěže nebo ho dokonce odevzdat jako hotovou zakázku. Co ale udělat můžete, je použít vygenerované obrázky jako koncept, tedy určitý nástřel toho, jak by vaše fotografie vypadat. Na začátku tohoto článku pomyslně stál někdo, kdo nikdy jídlo nefotil a vůbec nevěděl jak začít. Nástroj umělé inteligence nás provedl daným žánrem a dozvěděli jsme velmi důležité informace, bez kterých se žádný fotograf jídla neobejde. 

  • Jakou budeme potřebovat techniku.
  • Vhodné pomůcky pro fotografování daného tématu.
  • Výhody a nevýhody jednotlivých světelných zdrojů.
  • Na jaké detaily a výrazové prostředky se zaměřit.
  • Grafický návrh toho, jak by mohla výsledná fotografie vypadat.

Ilustrace generovaná nástrojem umělé inteligence AI (zadání: Martin Lukeš)

Na nás už je jen abychom si našli vhodné doplňky a dekorace, poskládali obraz do podobné kompozice, vhodně celou scénu nasvítili, nastavili fotoaparát a zmáčkli spoušť. Neříkám, že je to málo, ale pokud se máte od čeho odrazit, může se celá produkce vejít do hodiny. Podtrženo sečteno, půl hodny povídání s AI a hodinu focení, to je  hodina a půl práce. Bez pomoci umělé inteligence by to pro vás znamenalo hledat odbornou literaturu, prohlížet kulinářské časopisy a magazíny, hledat nějaké vzory a předlohy na internetu, sledovat desítky minut nebo hodiny nejrůznějších tutorialů, a to vše byste museli ještě nějak vstřebat a vyhodnotit. Jednoduše práce na celý den, možná i na déle.

Závěr je tedy takový, že nástroje umělé inteligence tedy rozhodně neodvedou práci fotografa za mně. Ale mohou mi určitým způsobem pomoci s vyřešením postupu a vytvořením určitého konceptu. Podobně jej mohou využívat i ostatní profese od copywriterů, scénáristů, designerů, koncept artistů, nebo video–tvůrců, kterým například usnadní tvorbu storyboardů. 

Reálná fotografie vs. grafika generovaná podle dané předlohy (zadání: Martin Lukeš)

A pokud vás ani následující článek nepřesvědčil, že nástroje AI nemusí být tak špatné a určitě nepohřbí náš milovaný koníček ani nás pravděpodobně nepřipraví o práci, zkusil jsem ještě jeden poslední experiment. Nechal jsem AI vyhodnotit jednu svou reálnou fotografii, kterou jsem před časem vyfotil během zakázky pro jednu restauraci se zaměřením na středomořskou kuchyni. Zadání bylo, aby udělal záběr se stejným obsahem po svém. Závěr je stejný, jako u předchozích zadání. Výstup je velmi slušný, po výtvarné stránce se ale i zde objevují drobné grafické nesmysly. Co je ale důležité, tak zadavatel zakázky chtěl fotografie z reálného prostředí restaurace, s jídlem které se u nich podává (a samozřejmě) s autentickým servisem. A to za mě žádná uměla inteligence neudělá. O další zakázky se tedy rozhodně nebojím.

Reálná fotografie vs. grafika generovaná podle dané předlohy (zadání: Martin Lukeš)

Lednová fotosoutěž na téma jídlo - FOTKA JAKO Z KUCHAŘSKÉ KNIHY

Pokud vás téma fotografování jídla podle daného receptu zaujal, můžete se do konce ledna 2024 zúčastnit naší fotosoutěže, ať už s využitím konceptu vytvořeným umělou inteligencí nebo s vlastním návrhem. Zadáním je fotografie banánového chlebíčku podle daného receptu a určitě předem doporučujeme pečlivě přečíst podmínky soutěže, které naleznete na našem webu. 

Obrázek generovaný A.I. na základě receptu pro fotosoutěže (zadání: Martin Lukeš / recept: Martina Baťhová Lancingerová)

Parter tématu přední výrobce foto a video techniky společnost NIKON

 

Food Foto & Styling: Kurz fotografování jídla pro kuchaře i foodblogery

foto: Martina Baťhová (Lancingerová)

Pokud vás zaujalo fotografování jídla a chtěli byste si tento žánr vyzkoušet v praxi, ale bez umělé inteligence, pod vedením někoho, kdo se tomuto oboru věnuje, můžete navštívit náš exkluzivní workshop, který proběhne 27.1.2024 v Praze (8:30 - 15h). Provedou vás jím dva zkušení lektoři a profesionální food fotografové. Kromě toho, že se naučíte základní focení jídla i jeho stylingu, tak si vše budete moci vyzkoušet v praxi při focením v kuchyňském studiu na menu připravené profesionálním šéf kuchařem.

Články související s tématem

 


Megapodcast s food blogerkou a fotografkou jídla Martinou Baťhovou (Lancingerovou)

 

Rozhovor s profesionální food fotografem Markem Kučerou 

Komunita jídlo
https://cdn.megapixel.cz/images/community-w1340h450/5/336345.jpg?v=1653294527 | Megapixel

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Lukeš

Reaguje na (4) | V našem eshopu naleznete nástroje i pro grafiky a ostatní multimediální tvůrce. Jde například o tablety, monitory, iPady, notebooky atd., takže pokud bychom to brali čistě podle toho jaké zboží nabízíme, pak i grafika i generovaná grafika do Galerie patří. Obě odvětví ale mají samostatnou kategorii. Určitě ji tedy nestavíme na úroveň fotografie.
5

Prodejce Megapixel.cz, Martin, 12. 2. 2024 |Reagovat

Martin Nevrla

Reaguje na (3) | Dobrý den pane Lukeši. Děkuji za Vaši odpověď a jsem rád, že výtvory AI nenazýváte fotografiemi. Potom je tedy na místě otázka, zda tato AI grafika má mít místo na tomto webu. Na webu kde je i e-shop s prodejem fotoaparátů a objektivů (!) když pro tvoření s pomocí AI už žádný aparát a objektiv tvůrce nepotřebuje... (?)
Ale to je pouze moje pochybnost, Megapixel je Váš web, je zcela Vaše právo dát v něm prostor jakékoli činnosti a příspěvkům.

4

Martin, 12. 2. 2024 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (2) | Dobrý den, grafiku, ať už tu vytvořenou ručně na papír, v počítačovém editoru, nebo pomocí automatického generování ze své podstaty nikdy nelze nazývat fotografií. Fotografie tedy spojení řeckých slov fos a grafis znamená doslova kreslení světlem což není případ žádné grafiky. Existují například fotorealistické kresby nebo malby, které vypadají jako skutečná fotografie, ale stále jde o výtvarné umění (realismus, hyperrealismus atd.)

3

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 12. 2. 2024 |Reagovat

Martin Nevrla

Podle mého názoru není použití AI jako pomocníka vůbec nic špatného. Grafické editory v digitální fotografii už nám pomáhají nějaký ten pátek fotku "vylepšit": zbavit ji šumu, upravit horizont a svislice, ořezat, zesvětlit, ztmavit apod. Tedy to co se v předchozí éře filmové fotografie dělalo také, jen někdy složitěji a ne s tak přesným výsledkem.
Vždy na začátku celého procesu tvorby fotografie bylo nějaké zmáčknutí spouště fotoaparátu, průchod světelných paprsků objektivem a jejich dopad na světlocitlivou vrstvu nějakého snímače - čipu, dříve filmu či skleněné desky.
...
Když se dívám na ... obrázky... zařazené v nové kategirii "AI - umělá inteligence" tak mi tam nějak chybí ta primární fotografie. Není tam fotoaparát, čočka, film, čip. Není tam zmáčknutí spouště nějakým živým fotografem. Je tam pouze pokec s AI: udělej to a to! A AI vytvoří v reálném světě neexistující objekty, krajiny, lidi, zvířata. I u těch nejdivočejších posprocesových orgií s fotošopem musela být na začátku nějaká surová fotka, nebo několik fotek. Světlo -> čočka -> čip/film -> počítač/temná komora -> výsledek. Tady u obrázků od základů vygenerovaných AI první tři stavební kameny zcela chybí.
Pane Lukeši, Vaše obhajoba AI sice verbálně popisuje AI pouze jako rádce a pomocníka, ale Vaše ilustrační obrázky se od této myšlenky (se kterou se já ztotožňuji!) zcela odchylují, protože uvádějí naprosto uměle vytvořené obrázky bez jakéhokoli fotografického základu.
Uvádíte příklady technologických revolucí v minulosti. Ale pokud do ulic vyjely první automobily tak pouze krátký čas se možná nazývaly tyto coby „kočáry s motorem“ a pro zamezení matení pojmů se tedy začaly nazývat automobily. Když parostroj byl nahrazen v různých odvětvích elektrickým motorem tak se novince také neříkalo „parní stroj s elektrickým pohonem“, ale prostě elektromotor.
Budeme tedy obrázky generované AI nazývat fotografiemi? A autora námětu a zadání fotografem? První fotografové se nazývali malíři jen proto, že na začátku mohlo vypadat, že fotografie zničí malířské umění? K zničení nedošlo, ale oba obory se od sebe jasně oddělily.
Foťme, foťme, foťme a přizvěme si AI pouze jako pomocníka (jak uvádíte v textu Vašeho článku), ne pouhého vykonavatele našich fantazií (obrázků z toho vzniklých je ve Vašem článku taky spousta). A jestli někdo zahodí aparát a objektivy (?!) a své dílo začne tvořit až u počítače, tak nevím zda je vhodné nadále takového tvůrce nazývat fotografem... Vzniká nové umělecké a řemeslné odvětví, může být zajímavé, ale s fotografií bude mít jen málo společného.

2

Martin, 11. 2. 2024 |Reagovat

PM

Doplním na základě autorského zákona a nedávného soudního rozhodnutí:

Autorské dílo musí být vytvořeno fyzickou osobou.
Námět nebo zadání nejsou považovány za autorské dílo.

Z toho jednoznačně plyne, že tyto výtvory nejsou autorským dílem, nevztahuje se na ně žádná ochrana a tak dále.

1

Petr Matoušek, 24. 1. 2024 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.