Blog
Martin Lukeš • Vydáno: 17. 7. 2014 v 16:52 • Rubrika: Blog
Vyhodnocení soutěže - Kouzelný svět makrofotografie
Šesté kolo naší fotografické soutěže je za námi a s ní i první polovina našeho celoročního vzdělávacího projektu "Rok s Megapixelem". Jak se ukázalo, tak fotografický žánr makro je populárnější, než jsme mysleli. Úroveň soutěžních snímků byla tentokrát opravdu velmi vysoká a pro porotu to bylo doposud jednoznačně nejtěžší vyhodnocování. Nakonec jsme ale vybrali nejlepších 50 snímků a k nejlepším deseti si můžete přečíst komentář.
Komentáře k článku
Dík,za odpověď.
Emilie Kopecká, 1. 8. 2014 |Reagovat
dobrý den, profilu fotografa se zobrazuje umístění jednotlivých kol pouze pokud se umístil do 50 místa.
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 1. 8. 2014 |Reagovat
Dobrý den,chtěla jsem se zeptat proč někteří fotografové mají pořadí jak se umístili v soutěží Rok s Megapixelem a já tam mám jen vyhodnocení za první 3 kategorie.Fotografie jsem vkládala do všech kategorii,a výsledky tam nemám.
Dík za odpověď
Emilie Kopecká, 28. 7. 2014 |Reagovat
Fotografie vložené do Galerie dosáhnou nejvyššího skore většinou během několika hodin. Je tedy celkem jedno jestli vložíte fotografii první den soutěže, nebo až v její polovině. Máte pravdu, že fotografiie vložené několik minut před uzávěrkou mají šanci menší. Na druhou stranu cena diváků je v podstatě vedlejší část soutěže. Ta hlavní je cena poroty a tam mají všechny fotografie stejnou šanci bez ohledu na to kdžy byl vloženy.
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 23. 7. 2014 |Reagovat
Dobrý den,předem mého psaní kvituji aktivní reakce pana Orlíka, známého přínosnými komentáři ve svých reakcích a také se mi líbí sebekritické psaní pana Metličky.Oba pánové psali ve svých vyjádřeních příspěvky sice s odlišným pohledem,ale pro vzdělání ostatních určitě srozumitelně.Vaše vysvětlení k bodování jsem pochopil na základě vašeho polopatického opakovaného vysvětlení a tak se omlouvám za mé dlouhé vedení.Ona zmiňovaná uzávěrka bodů je skutečně k poslednímu dni v měsíci, to mne zmátlo, já vycházel z toho, že při vyhodnocení odbornou nezávislou porotou, jak vždy uvádíte v 1/2 následujícího měsíce dojde i ke sečtení nejvyššího získaného bodového ocenění k tomuto datu a poté se výsledky zveřejní.Z toho mi vyplývá,že fotografie vložené ke konci měsíce a nebo skutečně až poslední den nemají šanci na korektní získání bodů od hodnotitelů, tímto jsou ale jednoznačně handicapované na objektivní a vyvážené ohodnocení, jako dříve vložené fotografie ze začátku měsíce,které často body získávají až na svá maxima od hodnotících členů po mnoho dní :-( .Kladu si otázku,proč tedy pokračuje bodové hodnocení soutěžních fotografií i po posledním dni měsíce,je to zavádějící pro sledování u fotografií přihlášených do soutěže,a myslím si,že je to skutečně neregulérní moment, když ve stanoveném termínu včas přihlášené fotografie nemají stejnou pozici a prostor na bodové ocenění.
David Pícha, 23. 7. 2014 |Reagovat
Souhlasím s tím, že se to týká všech žánrů a nejen makra. K fotografii se dá přistupovat popisně a pocitově. Popisné fotografie by měli být alespoň po té řemeslné sránce dobře odvedené. U těch fotografií s přidanou hodnotou není technická kvalita na prvním místě a leckdy se nějaká ta nedokonalost odpouští. A myslím, že je to tak v pořádku. Nejsmutnější jsou fotky bez přidané hodnoty a ještě špatně vyfocené, ale míru sebekritiky má každý fotograf nastavenou jinak.
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 23. 7. 2014 |Reagovat
Dobrý den, jak jsem již jednou vysvětloval atraktivita i nejvyšší atraktivita jsou pohyblivé údaje. U fotek na které poukazujete se to má tak, že to co se zobrazuje přímo na náhledu fotky tak ze nejvyšší atraktivita kterté bylo dosaženo v soutěžním měsíci. Na detailu fotky je nejvyšší atraktivita jiná, vyšší, ale je u ní datum kdy toho nejvyššího skore bylo dosaženo a ve všech případech je to až v dalším měsící, tedy po skončení soutěže. vše je tedy v pořádku.
Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 23. 7. 2014 |Reagovat
4] dobrý den přeji,koukám tady,že vedete Jiří pěknou a přímou řeč k tématu. Je vidět, že máte přehled o věci a jistě i mnohé zkušenosti, když jste nazval srozumitelně a hlavně konkrétně jak lze přistupovat k focení makra.Myslím si, že vaše vysvětlení jsou použitelná pro focení jako takové vůbec a že se to netýká jenom makra. Pokud se používá technika správně a využívá se její technický potenciál na 100%, pak i fotografie jsou technicky 100% kvalitně zaznamenané, ale to ještě neznamená, že jsou to fotografie kvalitní, to je neoddiskutovatelné. Ale vámi zmiňovaná tzv. přidaná hodnota autora je teprve podstatná veličina pro smysluplné mačkání spouště. Za sebe mohu kriticky říci,že jsem se ponořil do soutěžení zde na Megapixlu, aniž bych tušil, co to bude obnášet a jak mi to nastaví zpětně zrcadlo mé amatérské nevyhraněné foto-tvorby. Takže nakonec stejně asi fajn že jsem proto začal přemýšlet nad jednotlivými tématy, to, že jsem si tímto zrcadlením a zpětným buzarem uvědomil, že nejsem na jakýkoliv směr ve focení specializovaný je poznatek poučný, protože jsem do teď fotil tak, že jsem si zaznamenával v čase mé přítomnosti kraje a místa hlavně na mých toulkách po světě, to mělo být důvodem, proč fotím. Je pravdou, že specializace jednotlivých témat je podložena tou správnou filosofií, jak píšete, co bude s takovou fotografií dál a tam nastává pro mnohé ta hořká pilulka...v 99,9% nejlépe skartace:-). U mne se to projevuje skutečně chorobně, ta infekce křečí najít v archivu toho správného adepta na téma měsíce je často beznadějná...a tak se stává smutný příběh realitou, že nesoudně vystavím fotografii, která patří do těch 99,9% skartace, to si pravidelně bohužel uvědomím až později. Nechci se obhajovat ani tím, že jsem nikdy takto nesoutěžil a praxe tak není, naopak je to možná to správné vysvětlení a cesta k sebevzdělávání, že většina ostatních fotografů je na tom podobně, že doteď pouze zaznamenávali vše a teprve s konkrétním zadaným tématem je zastihnul tentýž problém...že než začli mačkat spoušť, neproběhla v hlavě autora ta osobní otázka, co bude s fotografií dál a co od ní očekávám? to výtvarné myšlení a komponování je během na dlouhou trať.
Otakar Metlička, 23. 7. 2014 |Reagovat
Dobrý den. Makro je disciplína, ke které je možné přistupovat dvěma způsoby. Buď popisně, abychom ukázali, jak vypadá nějaká věc tak, jak ji nevidíme, nebo ryze výtvarně. Ta první možnost je zcela jednoduchá, samozřejmě pro člověka s patřičnou výbavou a zkušenostmi a nejde o nic jiného, než o dobře zvládnuté řemeslo. To ta druhá možnost, to je jiná. Tam je třeba zapojit představivost a tyhle fotky musí mít velkou přidanou hodnotu autora. Z mého osobního pohledu vzato, mě pytel těch prvních fotek téměř nezajímá. Ne, že bych se na ně nepodíval, ale vždy si kladu otázku, co s makrem fotky budu dělat dál. Tuto otázku si kladu vlastně pokaždé, když se začnu chystat na focení a vždy, než to zmáčknu. No, těchto fotek detailů celé přehršle much, motýlů a podobné havěti tady bylo, v soutěži, docela dost a mnohdy na vynikající úrovni, což třeba dokazuje fotka Ochutnávka Roberta Adamce. S fotkami té druhé, výtvarné kategorie, tady bylo pramálo a nejsem si teď zrovna jist, zda bych, u některé, zatrhl kolonku Líbí nebo Oblíbená. K takovému focení to chce ale člověka vychovat, nějakým způsobem dovést. Tomu bych, osobně, být pořadatelem soutěže, podřídil i hodnocení. Aby účastníci neviděli, že nejvyšší příčky obsazují jen popisná makra. Kvituji s povděkem, že, v tomto smyslu, k tomu i porota přistupovala. Nicméně sám za sebe konstatuji, že té přidaní hodnoty v těchto fotkách je fakt poskrovnu a ani technicky nejsou úplně košer, spoustě z nich chybí třeba obrysová ostrost u stěžejního místa na fotce, a to je, u makra, celkem podstatná věc. Ale mám radost, že každý měsíc vyhlašujete novou soutěž a že se lidé účastní. Přeji si, aby tento trend vydržel co nejdýl.
Jaroslav Orlík, 22. 7. 2014 |Reagovat
Dobrý den,je mi jasné jak je při výběru složité hodnotit co se dá považovat za splněné podmínky zadaných kriterií a co je už out,rovněž i to,že se jedná o soutěž vyhlášenou na rovině zapojit co nejširší obec fotografů a to tedy především amatérů a nováčků je jistě prioritní pro motivaci všech soutěžících a to některé fotografie jsou dle mého skutečně na profesionální úrovni,asi i autoři jsou zde zastoupeni ve více výkonnostních kategoriích,takže ti co jsou vyhranění v jednotlivých tématech, jsou svými kvalitními příspěvky příkladem těm,co na sobě pracují právě zapojením se do vaší soutěže...to je činnost jistě přínosná :-)Ke zmíněnému bodu,týkajícímu se skóre,jsem došel při zpětném prohlížení vítězných snímků, skutečně máte stále u zmíněných fotografií umístěných na 3.místo,7.místo,10.místo chybu, právě ten získaný maximální počet bodů nemáte správně uvedený...3.místo"Kouzlo barev"získalo max.98,6 a vy máte uvedeno 98,5...7.místo"Ráno v trávě"získalo max.98,6 a vy máte uvedeno 98,4...10.místo nazvané"Obsazeno!!!"získalo max.98,6 a vy uvádíte jenom 98,3. Tady minimálně u těchto soutěžících dochází tedy k chybě.Přeji do dalších kol organizátorovi i soutěžícím v této soutěži mnohé další kvalitní fotografie,ať se máme mi ostatní na co koukat.
David Pícha, 20. 7. 2014 |Reagovat
Všechny dotazy (12)