Magazín

Rozhovory

Jak vést úspěšný foodblog? Rozhovor s Martinou Baťhovou (Lancingerovou)

Martina Baťhová (Lancingerová)Aktualizováno: 30. 4. 2024 v 11:11 • Rubrika: Rozhovory

Jak vést úspěšný foodblog? Rozhovor s Martinou Baťhovou (Lancingerovou)

V rozhovoru s Martinou Baťhovou (Lancingerovou), úspěšnou foodblogerkou a fotografkou jídla, prozkoumáváme dynamiku moderního blogování v době sociálních sítí. S rostoucí popularitou platforem jako Instagram se změnila i tvorba obsahu. Co je potřeba k vedení foodblogu, který si komunita zamiluje? Prozradíme, že nejde pouze o krásné fotografie.

Obsah

Jak vypadá současné blogování? Situace se jistě změnila s rozvojem sociálních sítí, které do jisté míry spousty blogů nahradily. Vy ale vedete úspěšně jak foodblog, tak instagramový účet @zdrave_zivena. Má blog stále své místo ve světě sociálních sítí?

Je to přesně tak. Před 10 lety, kdy jsem zakládala blog, tu Instagram nebyl známý, natož populární. Vznikala řada foodblogů, které se právě s popularizací Instagramu přesunuly na tuto sociální síť a blogy jakožto weby začaly jít do ústraní. Je to jistě i tím, že správa webu s sebou nese i jisté náklady, což u sociálních sítí opadá. Myslím, že blog má ale pořád své místo a hodnotu.



Jak se odlišit v moři foodblogů? Existuje něco specifického ve vašem přístupu k fotografování jídla nebo způsobu jakým o svých receptech píšete?

Osobně přiznávám, že jsem někdy překvapená, kolik sledujících má profil, který nepřináší do světa gastronomie velkou přidanou hodnotu a fotky nejsou ani pěkné. Na druhou stranu pak vidím kvalitní fotky, inspirující obsah a sledujících málo. Jsou to paradoxy, o kterých ale rozhoduje především čas, který sociálním sítím věnujete. Je to o umění prodat se a být hodně aktivní. Záleží na tom, jak se chcete prezentovat a jak jdete naproti algoritmům sociálních sítí. Můj přístup je osobní a vychází z toho, co mě baví. Cílem je inspirovat ty, co jedou na stejné vlně



Kde čerpáte inspiraci při vytváření nového obsahu a jak se rozhodujete, který recept se na vašem blogu objeví? Hrají pro vás nějakou úlohu kulinářské trendy, které se objevují na sociálních sítích?

Mou inspirací je sezóna. Beru v potaz, které ingredience jsou právě nejdostupnější, které mají v našem jídelníčku smysl a podle toho vymýšlím recepty na blog a navrhuji recepty pro klienty, které pro ně následně zpracovávám. Ráda se inspiruji i zahraničními tvůrci.


Když jsme u tvůrčího procesu…  Kreativita nás někdy umí nechat na holičkách. Jak si udržujete kreativitu a motivaci v časech, kdy se zdá, že nápady nebo inspirace chybí?

Právě Instagram nebo zahraniční blogy jsou takovým dobrým odpichem z mrtvého bodu. Někdy mi stačí vidět fotku a najednou se kreativita opět probudí. Navede mě to na myšlenku, kterou si už dotáhnu podle sebe.

Jak se buduje komunita foodblogu? 

Soustavnou, vytrvalou, aktivní prací a sdílením konzistentního obsahu.
 

Jsou nějaké recepty, kterým byste se vyhnula, protože byste věděla, že výsledný pokrm nebude na fotografii působit lákavě? Nebo se dá, díky foodstylingu, i z vizuálně “nudnějších jídel” vyčarovat fotogenický objekt?

Foodstyling dokáže hodně. Když si představíte například müsli tyčinku (malá, hranatá a placatá), může to dát zabrat, aby výsledná fotka byla zajímavá. Když už ale znáte pár triků, jak na to, jde to snáze. Ale pravdou je, že některá jídla jsou opravdový oříšek. Pokud mám možnost, ráda realizuji recepty, které budou i pěkně vypadat. Když taková možnost není, snažím se udělat maximum pro to, aby fotka byla zajímavá. Je to už pak možná víc otázka dekorstylingu, resp. přípravy celé kompozice. 



Jaký byl váš největší "aha" moment při správě foodblogu a jak tento poznatek změnil způsob, jakým o blogování přemýšlíte?

Co se týče webu, tak to bylo zjištění, že pěkný blog není výsledkem výběru pěkné šablony, ale je to magie pluginů, widgetů a dalších nastavení Co se týče sociálních sítí, tak je to zjištění, že nevítězí jen pěkná fotka, ale důležitý je obsah a umění jít lidem hodně naproti. Já třeba vím, že v tomto mám rezervy. Nesdílím příliš záležitostí ze zákulisí, nemám příliš čas se sociálním sítím věnovat, nemám tedy ani čas točit reels, která jsou aktuálně populární, a to mě drží trochu pozadu. 



Jaké jsou vaše plány na rozvoj vašeho foodblogu do budoucna?

Právě tvorba videí, pokud čas dovolí… 
 

A na závěr… Jaké vlastnosti a dovednosti by podle vás měl mít úspěšný foodblogger? 

Měl by mít lásku k jídlu a vaření, měl by být vytrvalý, měl by mít nějakou znalost sociálních sítí a toho, jak docílit pěkné fotky, anebo snahu se to naučit. 
 

 

Zúčastněte se exkluzivního workshopu stylingu a fotografování jídla:

Food Foto & Styling: Kurz fotografování jídla pro kuchaře i foodblogery


 


Megapodcast s food blogerkou a fotografkou jídla Martinou Baťhovou (Lancingerovou)

Komunita jídlo

 

https://cdn.megapixel.cz/images/community-w1340h450/5/336345.jpg?v=1653294527 | Megapixel | Megapixel

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.