Fotoporadna
Jiří Vacek • Aktualizováno: včera v 11:08 • Rubrika: Fotoporadna
Jak začít podnikat jako tvůrce videí na volné noze
Sníte o kariéře videomakera, ale nevíte, kde začít? Jiří Vacek, který se z natáčení na mobil vypracoval až k projektům pro Mercedes-Benz, odhaluje svou cestu k profesionalitě. Uvidíte, že start v tomto oboru není zdaleka tak složitý a nákladný, jak by se mohlo zdát. Jiří vám poradí s prvními kroky a pomůže vám vyhnout se začátečnickým chybám na cestě k vysněné kariéře.
Obsah
Když jsem během studií v Dánsku provozoval s kamarádem startup Frushi, uvědomil jsem si, že mě ze všeho nejvíc baví práce s vizuálem. Focení a točení našich produktů pro mě byl moment, během kterého jsem přestával vnímat čas. A tak, když jsem se po pěti letech života v Kodani vrátil zpět do Prahy, mise „začít živit se videem" započala. Pokud to i vás táhne k pohyblivým obrázkům, není na co čekat. Videoobsah dnes vládne světu a statistiky hovoří jasně:
V roce 2023 bylo v České republice uzavřeno 48 268 manželství a ke konci téhož roku bylo registrováno přibližně 570 000 firem. Ano, hádáte správně – všude se otevírají příležitosti pro videomakery. Od svatebních videí, která zachytí nezapomenutelné okamžiky, až po firemní videa, která pomáhají budovat značku a oslovovat zákazníky. Každý dnes potřebuje kvalitní vizuální obsah, ať už pro osobní vzpomínky, nebo obchodní úspěch.
Během posledních šesti let, co se živím tvorbou videí jsem zjistil, že kamera se stabilizátorem je branou k dobrodružství, novým kontaktům a zajímavým produktům. I když za sebe raději nechávám mluvit svou práci, tak v současnosti mám za sebou projekty pro Mercedes-Benz nebo Českou Spořitelnu. Zároveň jsem získal několik ocenění na mezinárodních festivalech za krátký film. V tomto článku bych vám proto chtěl shrnout nejdůležitější body, jak začít svou cestu jako tvůrce videí na volné noze.
Plánování a rozjezd
Ani Řím nepostavili za den, a stejně tak i vaše kariéra videomakera se bude rozvíjet postupně. Třeba pracujete na plný úvazek ve firmě a přechod na vlastní podnikání není ihned možný. Důležité je začít s plánem postupných krůčků, které rozdělíte do menších úkolů (SMART). Tyto úkoly se snažte splnit vždy, když máte volnou chvilku. Třeba po práci nebo o víkendech. K tomu si vše naplánovat mi pomáhá jednoduchý deník Productivity Planner.
Na začátku se nemusíte obávat složitostí spojených se zakládáním firmy, fakturací nebo daněmi. Dokud si videem nevyděláváte, není nutné tyto věci řešit. Raději se soustřeďte na to, abyste získali jistotu v tvorbě videí a našli svůj styl. Ze začátku bych doporučil „dostat video do ruky“. Můžete třeba na telefon natočit rodinnou oslavu, místní pouť nebo jiné události, které máte na dosah ruky. Tyto první zkušenosti vám pomohou osvojit si základy práce s kamerou, zjistit, jestli vás to vůbec baví a jak se při tom cítíte. Pokud zažíváte „flow“, tak jste na správně cestě.
Technika na začátek
Co se týče techniky, nemusíte na začátku investovat velké částky. Pravděpodobně už máte doma něco, s čím můžete pracovat – například smartphone. Moderní telefony často disponují velmi kvalitními kamerami, které postačí na základní úroveň natáčení. K tomu si můžete pořídit jednoduchý stabilizátor, který zajistí plynulé záběry. Pokud plánujete natáčet mluvené slovo, zvažte nákup externího mikrofonu. Zvuk je totiž polovina úspěchu. A pokud točíte v interiéru, LED světlo vám pomůže zajistit dobře nasvícenou scénu. Postupem času, až začnete vydělávat, můžete investovat do profesionálnějšího vybavení, nebo si techniku půjčit.
Já sám jsem točil svá první velká videa převážně z cest na iPhone X. Po nějaké době se mi ozvala kamarádka ze základní školy, jestli bych ji nenatočil svatbu. To byla má první opravdová placená zakázka. (Na kterou jsem si půjčil kameru od Megapixelu a vše točil na automatiku, protože jsem nevěděl jak ji ovládat).
Budování sebevědomí a portfolia
Dalším krokem je získávání zkušeností. Začátky bývají náročné, protože vás bez portfolia pravděpodobně nikdo neosloví. Proto se nebojte odhodit ego a začít zdarma. Nabídněte svým přátelům nebo rodině, že natočíte jejich oslavu, firemní akci nebo propagační video. Tyto první projekty vám pomohou získat cennou praxi, zpětnou vazbu a první ukázky do portfolia. I když může být práce bez odměny demotivující, tato investice do sebe samého se vám v budoucnu vrátí.
Jakmile se budete cítit jistější, je čas posunout se ke skutečným zakázkám. Inspirací vám může být příběh jednoho z absolventů mého kurzu tvorby videí Václava Čadila, který získal svou první zakázku díky doporučení od své manželky.
„Hlavní je nebát se mluvit o svých dovednostech a aktivně nabízet své služby. Dejte vědět svému okolí, že natáčíte videa. Sdílejte svou práci na sociálních sítích, oslovujte firmy nebo se zapojte do lokálních projektů. I drobné zakázky vám pomohou získat důležité kontakty a zkušenosti.“
Portfolio je základním kamenem vaší kariéry. Bez něj vás potenciální klienti těžko osloví. Snažte se točit různorodé projekty, abyste ukázali svou všestrannost. Sdílejte svou práci na sociálních sítích a postupně si vytvořte profesionální web, kde budete mít všechny ukázky přehledně na jednom místě.
TIP:
Při popisování své práce na portfoliu se mi osvědčil jednoduchý vzor.
Začněte popsáním vašeho klienta – co to bylo za značku, jaké jsou produkty, kde se nachází nebo cokoliv zajímavého.
Dále popište, jaké bylo zadání – co po vás klient chtěl, jaké byly výstupy, jak probíhalo domlouvání a celkově vše, co následovalo před natáčením.
Jako poslední popište, jaká byla vaše exekuce. Jakým výzvám jste museli během natáčení čelit, jakou techniku jste použili a celkově popište vše, co by budoucím klientům mohlo pomoci nahlédnout „pod pokličku" vaší práce.
Takhle to dělám už delší dobu ve svém portfoliu a funguje to skvěle. Pokud svůj popsaný projekt doplníte ještě o klientovu referenci, máte ten nejlepší možný materiál pro získání dalších zakázek.
Kontakty jsou nejvíc
Důležitým prvkem úspěchu je také budování kontaktů. Čím více lidí o vás bude vědět, tím větší je vaše šance na nové zakázky. Pravidelně sdílejte svou práci na Instagramu, Facebooku nebo LinkedInu. I když s vaší prací nejste ze začátku úplně spokojeni. Já s oblibou říkám: „80 % hotových je lepší než 100 % nikdy nedokončených.“
Zapojujte se do kreativních komunit, workshopů a konferencí. Už teď vás mohu pozvat do naší komunity videomakerů, kde pravidelně pořádáme live streamy, sdílíme zakázky, zkušenosti a mnoho dalšího.
Spolupráce s dalšími tvůrci, jako jsou fotografové nebo marketéři, vám může otevřít dveře k zajímavým projektům. Také se vyplatí registrovat se na platformách, jako je Na volné noze, kde můžete být vidět pro širší okruh potenciálních klientů. Mně tento portál pomohl hlavně na začátku. Díky němu jsem získal několik zakázek i během covidu.
Závěr
Začít podnikat jako videomaker na volné noze může být výzvou, ale zároveň i jedinečnou příležitostí k tomu, abyste si splnili svůj sen o tvůrčí svobodě. Klíčem k úspěchu je trpělivost, plánování a neustálé zlepšování se. Začněte malými kroky – natáčejte na dostupnou techniku, budujte své portfolio a získávejte zkušenosti i kontakty.
Pamatujte, že cesta k profesionální kariéře je o odvaze experimentovat, učit se z chyb a nevzdávat se. Nebojte se začít od základů, třeba natáčením akcí pro své přátele, a postupně si budujte důvěru a odborné dovednosti. Investujte do svých schopností, sdílejte svou práci a buďte aktivní v komunitě.
Ať už vás pohání touha tvořit, potřeba vyjádřit svůj pohled na svět nebo obojí, pamatujte, že každý začátek je krokem vpřed. Vaše vášeň pro tvorbu videí vás může dovést k neuvěřitelným příležitostem, pokud budete věřit ve své schopnosti a trvale pracovat na svém rozvoji. Hodně štěstí na vaší cestě videomakera!
P.S. Pokud si budete chtít cestu k úspěchu zkrátit, můžete využít slevový kód: megapixel30 a získat tak 30% slevu na nákup kurzu Tvorby videí na volné noze.
Komentáře k článku