Magazín

Rozhovory

Jan Šibík a jeho pohled na focení mobilem

Luděk BouškaVydáno: 25. 11. 2015 v 12:03 • Rubrika: Rozhovory

Jan Šibík a jeho pohled na focení mobilem

S Janem Šibíkem jsme se sešli u kávy a povídali jsme si o tom, jakou roli vlastně hrají mobily v současné fotografii. Až posléze jsem si uvědomil, že i když jsem celý rozhovor nahrával mobilem a oba jsme měli svoje telefony před sebou na stole, ani mě nenapadlo, že bych po mobilním telefonu sáhl, když jsem chtěl pořídit úvodní fotku. Zcela přirozeně jsem z batohu vytáhl zrcadlovku...

Obsah

Dobrý den, pane Šibíku, jak se díváte na focení mobilem? Vím, že děláte kurzy na focení mobilem…

No nejenom na focení mobilem. Kurzy dělám jak na focení zrcadlovkou, tak na focení mobilem. No, já to prostě beru jako svébytný žánr fotografie, který má svoje pro a proti. To “pro”, to je jasné: mobil máte vždycky u sebe a že vás lidi neberou jako fotografa. Další “pro” je množství zajímavých aplikací, našel jsem si například jednu, která vypadá, jako kdybych fotil na film Tri-X PAN.

To “proti” je, že nikdy nemůže dosáhnout kvality zrcadlovky. To je prostě jasné. Ale jak jsem řekl na začátku, beru to prostě jako svébytný fotografický žánr.


Václavské náměstí

Vy mobilem fotíte docela hodně, dáváte fotky na Instagram a podobně. Používáte k focení mobilem i nějaké příslušenství?

Ano, používám předsádkové čočky B+W iPro, ale problém je, že když vyměníte mobil, nemůžete je použít. Musíte čekat, až se objeví kryt, na který půjdou předsádky nasadit. Takže s iPhonem 5s jsem to používal, rozšiřuje to možnosti a kvalita optiky je vynikající na rozdíl od množství čínských předsádek, které jsou sice za pár stovek, ale vyzkoušel jsem si, že je to téměř nepoužitelné.

Takže jsem to používal a byl jsem s tím docela spokojen, ale už z toho mobilu trošičku děláte kompakt. A v takovém případě je už lepší vzít si raději kvalitní kompakt, protože s předsádkami už mobil ten kompakt dost připomíná a přicházíte o bezprostřednost a nenápadnost.


Z našeho hotelu. Bangkok, Baiyoke Sky Hotel

Když se vrátíme k té kvalitě, fotky z mobilu se sice nedají srovnávat se snímky ze zrcadlovky, ale výstupy z nových mobilů už bývají úžasné…

No ale myslím si, že to je částečně dělané softwarově, tedy aplikacemi, a částečně tím, že čip v mobilu v kombinaci s optikou poskytují ohromnou hloubku ostrosti. Když se zrcadlovkou někoho vyfotíte třeba přes poškrábané sklo tramvaje, tak si musíte vybrat, jestli zaostříte na ty škrábance a nebo na obličej. Když stejnou situaci vyfotíte mobilem, je hloubka ostrosti tak velká, že často můžete využít toho, že je ostré obojí. A to je asi největší výhoda mobilu.

Druhá věc je, že jsem z mobilu zkoušel také tisknout fotky formátu 30x30 s bílým rámečkem a musím říct, že jsem byl překvapen, že to vypadalo docela dobře. Sice se to trochu sypalo a kvalita byla velmi dobrá, bylo to zrnité právě jako z filmu Tri-X Pan. Takže se dají tisknout i větší formáty, 30x30 je už výstavní formát.

Dokonce jsem už 4 fotky z mobilu prodal a samozřejmě to bylo řečeno, že je to foceno mobilem.


Prodavač na Karlově mostě

Ale určitě nejsem v situaci, že bych zahodil zrcadlovku. To v žádném případě. Prostě to beru tak, že jsou situace, kdy je mobil velmi vhodný prostředek jak něco vyfotit. Řeknu vám konkrétní příklad. Před nějakým časem mě poslali z Reflexu udělat reportáž do Kolbenky. To je takové to tržiště, které nám připomíná balkánská města. Když jsem tam přišel se zrcadlovkou, tak mě ochranka hned vyhodila s tím, že se tam fotografovat nesmí. Ale já si všimnul, že tam někdo fotí mobilem a říkal jsem jim, že ty lidi tam fotí. Oni na to odpověděli: “Ale to je MOBIL…” Druhý den jsem tam nastoupil s mobilem a nikdo mi neřekl ani slovo. Takže jsme pak otiskli reportáž nafocenou mobilem a dokonce jsme z mobilu udělali první dvoustranu a kvalita byla relativně slušná.

Totiž ta nedokonalost mobilu, že třeba nemáte prokreslené polotóny, tak v některých situací dokonce pomáhá, protože najednou fotka působí výtvarněji. Totiž například obličej ve stínu je vlastně celý černý, takže to najednou působí trochu jako grafika, trochu jako výtvarná fotka a lidi to baví.

Takže mobily používat, ale jenom někdy a jenom na něco.

Nedávno jsem dostal na testování mobil HTC ONE M9, který stojí přes 15 tisíc má foťák s rozlišením 20 Mpx a když jsem s ním fotil, tak jsem zjistil, že tam nebylo to kouzlo hloubky ostrosti, prostě najednou to byl kompakt střední úrovně. A mně se s tím nefotilo moc dobře, protože hloubka ostrosti byla daleko menší, než třeba u iPhonu. Najednou to ztratilo to kouzlo nedokonalosti, která je ještě podpořena různými aplikacemi.


Karlův most

Uvidíme, kam se vývoj foťáků v mobilech bude vyvíjet…

Za co jsem nejvíc vděčný rozvoji mobilní fotografie, je nárůst zájmu o fotografii jako takovou. To je docela zajímavá věc, protože v profesionální branži je stále těžší živit se fotografií, zvláště tou reportážní. Vždyť se podívejme, jak reportáže mizí z časopisů a konec konců mizí i tištěná média. A lidi vlastně baví fotit mobilem a mně jsou jasné důvody, protože ty aplikace jim pomáhají udělat fotku lepší, než ji vyfotili. A to, že lidi jsou chlubiví a mohou fotku z mobilu hned poslat na Instagram, nebo Facebook a podobně, tak proto je to tak baví.

Hodně jsem uvažoval i o fenoménu Selfie. Ta tyčka za pár stovek taky pomohla zkvalitnění fotografií. Vezměte si situaci, když sváteční fotograf chce vyfotit třeba manželku o kašny. On jí řekne “běž ke kašně”. Takže manželka dojde ke kašně a on musí jít dostatečně daleko, aby se tam ta kašna vešla celá, takže manželka je na fotce strašně malá a skoro není vidět. Ale se selfie tyčí vlastně musí fotit z takové vzdálenosti, jak mají dlouhou tyč, třeba 1 metr. Tohle lidi dřív nedělali, že by byli takhle blízko. A to vlastně pomohlo, protože teď jsou fotky lidí daleko lepší, než bývaly dříve. Ta tyčka je vlastně kašpárna a já jí někdy používám taky. Můžete si nastavit, jestli bude snímat ten přední, míň kvalitní foťák a nebo ten kvalitnější hlavní. A já dělám, že jako fotím sebe a při tom to mám nastaveno na hlavní foťák, takže jsem ještě míň nápadný, než když držím mobil v ruce.

Tak to je takový trik, ale kašpárna to je velká, přítelkyně se mnou odmítá kamkoliv chodit, když si sebou vezmu selfie-tyčku.


Vodičkova ulice

To je fakt, z tohohle pohledu jsem se na to nikdy nepodíval, že selfie tyč může pomoci k lepším fotkám.

Oni mají pocit, že ta manželka musí být v záběru celá a ten hrad tam musí být taky celý. A to se většinou nepovede, aby to vypadalo dobře. A další věc, které ta tyčka pomáhá, je to, co říkám na každém workshopu. Řeším především kompozici, říkám “hledejte v tom hledáčku zajímavý úhel pohledu”. Lidi všechno fotí z úrovně očí stojícího člověka. Když mají tu tyčku, tak s ní najednou hýbají, perfektně si tím čistí kompozici a hledají si zajímavý úhel pohledu. Takže takováhle blbost, jako je selfie tyčka, tak myslím kultivuje lidi v pohledu na fotografii. A chtěl bych věřit tomu, že tuhle dovednost získanou focením mobilem a selfie tyčkou, že ji přenesou i do focení zrcadlovkou.


Ulice Na Příkopě

Ono to zní docela logicky a úplně z toho vyplývá, že když to hodně zjednoduším, tak lidi, které baví fotit a hrají si s mobilem, tak pak snáze přestoupí na zrcadlovku, než by si koupili kompakt?

Myslím si, že mobily úplně zlikvidovaly kompakty. Jediný segment který se drží, to jsou kvalitní kompakty s velkým snímačem a výměnnými objektivy. Ty Fuji, Olympus, nebo třeba Leica, což je vlastně takový mezistupeň mezi kompaktem a zrcadlovkou. Myslím si, že to výrobci už pochopili, že jsou kompakty mrtvé. A snaží se zaujmout perfektními objektivy, které jsou perfektně ostré a mají perfektní světelnost.

Trochu tím útočí i na zrcadlovky, ale u těch výkonných kompaktů je stále velice problematická rychlost prvního snímku od zapnutí přístroje. Když ho zapnete a než naběhne displej a uděláte první fotku, trvá to strašně dlouho. Takže to je věc, na které si musí zrcadlovky stále zakládat, že jsou rychlé. Proti nim jde ale váha a velikost. Ale pořád pro mě je a myslím si, že v dohledné době pořád bude tím zcela hlavním foťákem, kterým fotografuji 90% všech zakázek.

A nemáte někdy pocit, že díky tomu, kolik milionů fotek denně vzniká díky mobilním telefonům, že se fotografie jakoby degraduje? Že si lidi přestávají vážit kvalitních fotek?

No, kvalitních fotek… Řekl jste miliony, ale kolik z těch miliónů je kvalitních fotek? Jsem přesvědčen o tom, že abyste udělal opravdu kvalitní fotku mobilem, ale vlastně i zrcadlovkou, tak je potřeba, aby to dělal kvalitní fotograf, který tu situaci vidí a je schopen ji zaznamenat.


Tel Aviv - Gordon Beach

Ano, přesně tohle jsem měl na mysli…

Samozřejmě ty aplikace u mobilu fotkám pomáhají a lidi jsou nadšený, ale neuvědomují si, že to není jejich dovednost, jejich obrazové vidění, ale dovednost toho vývojáře, co vynalezl tu aplikaci. Samozřejmě, tím jak jde technika dopředu ve všech oblastech fotografie, tak vzniká víc fotek. To je sice pravda, ale na druhou stranu, tím jak ten fotožurnalizmus je v těžké krizi a dle mého názoru pomalu umírá, tak je daleko míň těch kvalitních výstupů. Daleko míň časopisů si může dovolit posílat fotografy na místa, kde ještě před pár lety vznikaly skvělé reportáže. Je to prostě doména těch nejlepších několika fotografů, takže i přes ty miliony fotek, které denně vzniknou, se ta kvalita přece jen vyloupne.


Před kostelem Nejsvětějšího Salvatora

Já to myslel hlavně z pohledu těch “obyčejných” fotografů…

Z pohledu obyčejných lidí, tam asi hodnota fotky klesá, stává se pro ně obyčejnější, dostupnější. Velkým problémem většiny lidí, kteří začínají fotografovat je, že vlastně nevidí chyby na své fotce. A zároveň když se dívají na něco hodně kvalitního, tak nevidí tu kvalitu, nepoznají, co je na té fotce tak úžasného. Protože to jejich oko zatím ještě nevidí.

Když někdo začne fotografovat, tak má pocit, že dělá skvělé fotky, já jsem si to myslel také. A když jsem se s odstupem doby podíval na svoje starší fotky, tak jsem zjistil, jaké to jsou “srágory”, to je prostě přirozené.


Václavské náměstí

Mně totiž přijde, že když někdo vezme do ruky velký foťák, že ho to automaticky nutí o fotce aspoň trochu přemýšlet a nevzniká tolik odpadu, jako z mobilů, se kterými při focení lidi nijak moc nepřemýšlí.

Já s tím souhlasím a vypadá to, že ty zrcadlovky jsou čím dál víc spojovány s profesionální prací těch nejlepších. Bohužel ale platí co jsem řekl, že o tuto práci, kdy vznikají ty nejlepší reportáže, tak o ni je čím dál menší zájem v médiích. To je věc, kterou si uvědomuji.

Mobil jsem letos začal používat pro natáčení videí. Jsou to nedokonalá videa, ale nechci jít cestou zdokonalování, tedy začít natáčet nějakou profi kamerou. Chci to využití toho mobilu, které je sice značně omezené, ale nechci tomu věnovat ani tolik času. Na druhou stranu se doba vyvíjí, je čím dál víc multimediální a je to docela zajímavý doplněk pro fotografa. A myslím si, že díky videu přitáhnu větší pozornost k fotkám, které na daném místě vznikly.

Mobil tedy používám pro rozšíření možností. Může vznikat dojem, že jsem nadšený pro mobil a že pozvolna odkládám zrcadlovku. A takový dojem budit nechci, protože zrcadlovka je a stále bude mým hlavním pracovním nástrojem. Mobil tedy rozšiřuje možnosti tam, kde je například focení zakázané a teď navíc ta videa, což je další možnost, která může fotce pomoci.


Milouš Jakeš na pražském Výstavišti slavil 1. máj

Autorem všech fotografií ve článku je Jan Šibík, byly staženy z jeho stránky na Instagramu.

Sdílet na


Komentáře k článku

Martin Nevrla

Zajímavý rozhovor. Zaujalo mě, že pan Šibík jakožto protřelý fotograf nelpí jen na superzrcadlovkách a je ochoten připustit a používat i něco jiného. Často tady slýchám větu, že není důležité ČÍM se fotí, ale JAK a CO. No, jenomže pak se podívám do galerie a v jakékoli soutěži jsou na 1. - 50. místě fotky focené zrcadlovkami. Jasně, poskytují vyšší kvalitu. Pak ale netvrďme pokrytecky, že na technice nezáleží. Záleží a sakra hodně.
Jsem zvědavý jak s tím zamíchají bezzrcadlovky až se více rozšíří a hlavně až výrobci opustí své autoembargo na implementaci lepších čipů a technologií ze zrcadlovek do bezzrcadlovek. Výměnné objektivy už opustily hřiště "Vyhrazeno pouze pro zrcadlovky".

7

Martin Nevrla, 23. 12. 2015 |Reagovat

Luděk Bouška

Reaguje na (5) | Dobrý den, ale to je v článku zmíněno, že kvalitní kompakty se "drží", nemusí se nutně jednat o ty s výměnným objektivem.

6

Prodejce Megapixel.cz, Luděk Bouška, 27. 11. 2015 |Reagovat

TK

Napsal jsem RX-10 místo správně RX100. To je docela rozdíl ve velikosti. Pardon.

5

Tomas Kocanda, 27. 11. 2015 |Reagovat

TK

Já si myslim ze kategorie "kompaktů" naopak docela ožívá. Používám roky kromě fullframe DSLR malé bezzrcadlovky s vymenym objektivem (aktuálně Pana GX7) ale ted jsem byl na výletě do Senegalu (na motorce) a vzal jsem si Sony RX10, což je čistokrevny kompakt. Možnosti nastavení a kvalita záběru je nesrovnatelne vyšší nez u toho mirrorlessu a navíc to umí skvěle video s vysokým datovým tokem a zpomalovacky. A je to velikost krabičky cigaret. Nenapadne, šikovne do kapsy... Pokud výrobci půjdou touhle cestou, je fakt otázka jestli se na cesty ma smysl tahat s těžkou technikou.

4

Tomas Kocands, 27. 11. 2015 |Reagovat

JM

hmm...je jedno čím člověk " cvaká " ....důležitý je oko ...zduuřřř :-D

3

Jana Machačová, 27. 11. 2015 |Reagovat

MV

Reaguje na (1) | ....myslím, že v článku je na tuto "problematiku" odpověď....
"Velkým problémem většiny lidí, kteří začínají fotografovat je, že vlastně nevidí chyby na své fotce. A zároveň když se dívají na něco hodně kvalitního, tak nevidí tu kvalitu, nepoznají, co je na té fotce tak úžasného. Protože to jejich oko zatím ještě nevidí."

2

Martin Vítek, 27. 11. 2015 |Reagovat

JB

Fotky to jsou fajn, ale pokud by pod nimi nebyl podepsán pan Šibík, ale nějakej neznámej z Horní Dolní, tak se na ně nikdo ani nepodívá a byla by to škoda. Říkám : fotky jsou to sakra fajn (a mě se tenhle druh hrozně moc líbí), ale veřejná prezentace, popularizace a dokonce prodej = jen na základě jména a to nemyslím teď konkrétně na pana Šibíka, ale všeobecně v české kotlině.

1

Jiří Bremert, 26. 11. 2015 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.