Magazín

Blog

Návštěva nového kampusu LEICA ve Wetzlaru

Boris StojanovVydáno: 25. 8. 2014 v 12:52 • Rubrika: Blog

Návštěva nového kampusu LEICA ve Wetzlaru

Když jsem hledal plný zážitků úvod pro dnešní povídání, pročetl jsem spoustu informací z historie Leica, ale stále jsem nenašel to pravé, co by krátce vyjádřilo neuvěřitelný příběh této značky, která nedávno oslavila 100 let svého trvání.

Obsah

 

Příchod digitální technologie málem znamenal krach pro tuto tradiční německou značku, ale díky vstupu rodiny Kaufmannů, hlavně Dr. Andrease Kaufmanna, bývalého učitele historie a němčiny ze Stuttgartu, rodáka ze Salzburgu, jsme mohli se dvěma kolegy s otevřenými ústy zírat, kde je tato slavná značka dnes. Dr. Kaufmann získal velké jmění díky rodinnému dědictví a hledal cestu, jak jej proměnit v něco smysluplného. Celý příběh jsem nalezl vykrystalizován v jedné větě, která popisuje Kaufmannovo fandovství k fotografii:

“V roce 1999 si Dr. Kaufmann koupil Canon PowerShot, v roce 2003 si koupil fotoaparát Leica a brzy poté celou firmu Leica!” Myslím si, že toto zhmotnění snu je natolik výstižné, že již není třeba jej dále pitvat. Každopádně jsme v dnešní době svědky toho, že Dr. Kaufmann je podobným typem vizionáře, jako byl nezapomenutelný Steve Jobs ze společnosti Apple. V uších mi zní Jobsova slavná věta: “Lidé nevědí co chtějí, je třeba jim to ukázat” při čtení Kaufmannova příběhu, kdy v prvních letech svého působení vyprávěl o tom, jak lidé budou chtít kupovat objektivy za 6000EUR a mnozí se jen ušklíbali, někteří si snad i na čelo ťukali.

A dnes? S ohledem na výrobní kapacity závodu je u některých nejdražších objektivů čekací lhůta i půl roku a zákazníci si rádi počkají. A to provoz jede na tři směny! Je to zajímavá paralela mezi těmito dvěma muži, které spojuje podobný přístup k technologiím. Pak vás samozřejmě nepřekvapí, že na většině míst v kapmusu Leica uvidíte notebooky a počítače Apple. Prostě to berete jako samzřejmost, kterou například podtrhne položení nové Leica T vedla MacBooku PRO. Na designu sice spolupracovala Audi, ale úpravu povrchu okoukali zcela evidentně u Applu, nebo Apple u Audi? Sakra, začíná to být složité, jdu od toho! Porovnání si nakonec můžete udělat u nás na prodejně v Holešovicích, rád vám při tom budu sekundovat.


Spojitosti na mne doléhaly po celou dobu naší návštěvy ve wetzlarské centrále. Doléhala na mne totiž až děsivá spojitost s naší centrálou v Holešovicích. Celý koncept prostoru Leica má totiž mnoho společného s naší prodejnou v Holešovicích, ať už to zní jakkoliv nabubřele. Vzdušný prostor vás uchvátí na první pohled, hned při vstupu do objektu. A to v sobě teprve chroupete němý úžas z architektury celku, který jste viděli zvenčí. Obrovský, stropními okny nesoucí denní světlo odlehčený prostor vás nechá nabrat dech, než přistoupíte k pultu recepce, nad kterým běží informační projekce a vedle červeného loga Leica říká decentní šedý nápis “srdečně vítáme”.

Vše okolní je čisté, bílé a prudce elegantní. Napravo od recepce prostor k jakémukoliv posezení a samozřejmě vlajková loď všech prodejen, Leica store Wetzlar, včetně neskutečně krásného atelieru se špičkovým vybavením značky Briese. Levá strana je věnována fotografii a slavné historii Leica. Krom měnících se expozic zde naleznete serii 36 fotografií, které byly pořízeny fotoaparáty Leica a zapsaly se nesmazatelně do dějin historie tohoto světa. Leica tím i velmi elegantně připomene, že 36 políček ve formátu 24x36, tedy dnešní full frame je jejich vynález. Konkrétně vynález Oscara Barnacka, který byl najat společností Carl Zeiss jako ředitel pro výzkum a vývoj na začátku minulého století pro závod Leitz. Právě on v letech 1912-1913 vyrobil několik vzorků pro testování filmových materiálů s ohledem na fakt, že díky nemoci nemohl nosit velké a těžké středoformátové a velkoformátové kamery. Jeho Ur-Leica se tak stala etalonem tvaru a formy, kterou si užíváme dodnes.

Paralela mě napadla ve spojitosti právě s vzdušností, jakýmsi vnitřním klidem tohoto chrámu, který si užívám každý den i u nás Holešovicích. Prostě vejdete dovnitř a vnímáte jen atmosféru světla a fotografie, všechen ten shon, násilí, problémy a blbé zprávy zůstávají za dveřmi. Oba prostory jsou prací skvělých architektů a ten náš navíc tlačen touhou našeho šéfa Tomáše Matějčka udělat něco nového, krásného a funkčního. I on je svým způsobem vizionář, který šel podobně jako Dr. Kaufmann za svým snem. Tato návštěva, kterou jsem díky své pozici v Megapixelu mohl absolvovat mi opět doširoka rozevřela oči a pročistila mysl.

 

Celý pomyslný kruh Megapixel - Leica - Apple - Adobe se uzavírá a já cítím příliv energie pro novou epochu. Díky této návštěvě jsme s kolegou Kryštofem Korčem získali neuvěřitelnou zkušenost, která se nedá sdílet přes Youtube, nebo přes FB. Nedá se ani vyčíst z nějakých letáků a manuálů, dá se jen prožít. A ten prožitek, celý trénink, který se nesl ve velmi uvolněném duchu, nás připravil na nové role. Pokud budete mít jakékoliv dotazy ohledně Leica produktů, obraťte se na nás s důvěrou. Co víme, vám s radostí sdělíme. A co nevíme, s pečlivostí zjistíme. Nová epocha zákaznického servisu Leica v Megapixelu byla právě zahájena!

Sdílet na


Komentáře k článku

BS

Reaguje na (1) | jé, tebe to zajímá? Tak se zastav, budu přehánět! :-)

2

Boris St, 26. 8. 2014 |Reagovat

HK

Borísku, jedinečné, přijdu se dozvědět více osobně :-) Honza.

1

Honza Kozák, 26. 8. 2014 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.