Magazín

Fotoporadna

Obrazové formáty: fotit do RAW nebo JPG?

Martin HájekAktualizováno: 5. 10. 2016 v 13:26 • Rubrika: Fotoporadna

Obrazové formáty: fotit do RAW nebo JPG?

Dilema, které už pravděpodobně řešil každý fotograf. A pokud ne, tak vás to dříve či později nemine. Pro někoho je odpověď jednoznačná, mnoho fotografů však v tomto směru více či méně tápe! Jak to tedy je? Pojďme se na celou věc společně podívat.

Obsah

Mnoho fotografů má většinou v tomto směru zcela jasno a bez dlouhého přemýšlení sebejistě vyhrknou: “No jasně, že do RAWu!”. Ne všichni jsou si však zcela jisti tím, co říkají (zkušenost mnohokrát ověřená praxí - a to nejen v rámci fotografických kurzů). Někteří z nich prostě jen kdesi zaslechli nebo si přečetli, že “ten raw je prostě to pravé”, aniž by zcela chápali souvislosti a všechny klady i zápory. Jenže jak už to tak bývá, svět není černobílou fotografií a kromě odstínů šedé nás obklopuje nespočet dalších barevných odstínů. Stejně je tomu i v případě obrazových formátů. Vše má své místo, záleží jen na tom, co chceme a jaké jsou naše možnosti.

Krásy obrazových formátů

Obrovskou výhodou digitální fotografie jsou také různé formy výstupů. Digitální technologie nabízí mnoho možností (formátů) jak naše digitální data “exportovat”. Každý obrazový formát má svůj smysl a hodí se pro něco jiného. Různé formáty současně zahrnují různé metody zpracování vč nastavení výstupních parametrů. Že je v tom někdy pěkný zmatek je jasné. Tím spíše pro ty z nás, kteří ještě nejsou v daném tématu 100% kovaní. A aby to bylo ještě složitější, tak vedle JPEG a RAW máme ještě další formáty: TIFF, PNG nebo GIF (ale o těch zase někdy jindy). Jak se v tom orientovat a jaký formát je zrovna pro vás tím nejvhodnějším?


Každý pokročilý fotoaparát s manuálními funkcemi (DSLR, systémový kompakt i některé výkonné kompakty) umožňují volbu v čem chceme snímky ukládat. Rozdíl je v tom, že zatímco u JPG ukládáte na kartu již hotový snímek, v případě RAW formátu jde jen (doslova) o fotografický "polotovar". 

JPG / JPEG (Joint Photographic Expert Group)

Je obrazovým standardem, vhodným pro jakýkoli bitmapový (rastrový) obrázek. Jedná se o celosvětově platný a uznávaný formát, který zobrazí každý obrazový prohlížeč i editor, není problém jej vkládat na web nebo posílat mailem. Soubory JPG disponují relativně malým datovým objemem a z pohledu běžných uživatelů poskytují zatím ještě stále ten nejlepší poměr kvality / velikosti. Co se týče fotografů, grafiků a všech, kdo pracují s obrazem, hovoříme o hotovém snímku, který lze bez problémů rovnou použít pro prezentace, sdílení nebo tisk. Navíc, současné digitální fotoaparáty jsou vybaveny množstvím interních (softwarových) filtrů a každou fotografii už rovnou více či méně upravují. Mezi běžné softwarové foto filtry přímo ve fotoaparátu patří: portrét, krajina, neutrální, živé barvy atd.

Nevýhody formátu JPEG

Nevýhodou JPG formátu je ztrátovost a omezený barevný rozsah (gamut). Mějte vždy na paměti, že během (pře)ukládání JPG je obraz vždy komprimován! Čím více komprimujeme a pře-ukládáme, tím větší úbytek informací / horší finální kvalita bude. Roli zde hraje barevná hloubka. JPG je pouze 24-bitový (8-bit / kanál: R, G, B; tedy 8 + 8 + 8) s rozsahem cca 16,777 mil odstínů. To sice často stačí ALE... Při kompresi dochází mj. k tzv: posterizaci, což je jev, kdy v určité barevné škále prostě „dojde“ barva. Platí to zejména pro tonálně bohaté části snímku - typicky nebe, moře, tráva ale také třeba pleťovka. Problém může nastat též během převodu do šedých tónu (B&W). Přechod (gradient) mezi jednotlivými odstíny pak nebude plynulý ale “skokový” a celkový dojem z obrazu to nepříjemně ruší. 


Úpravy typu: jas, kontrast, barvy, redukce šumu - prováděné v RAWu jsou k fotografii mnohem ohleduplnější. Znát to je zejména v oblastech s bohatou tonální škálou viz nebe, moře ale také třeba pleťovka. Oproti tomu JPG zde často nezvládá a výsledkem jsou posterizovaná či přepálené místa. Je to dáno jak velkým rozdílem v množství informací tak samozřejmě nedestruktivními úpravami RAW formátu  Zásadní je zde bitová hloubka, potažmo použitý A/D převodník:  JPG = 24-bitů (8-bit/kanál)16,8 mil. barev; RAW s 12-bit A/D převodníkem / 36-bitů = 68 miliard barev 

RAW (raw = surový, nezpracovaný)

Jde o soubor nezpracovaný, obsahující však maximální možné množství dat. V podstatě hovoříme o digitálním negativu. Fakticky se tedy nejedná o fotografii jako takovou ale pouze o binární soubor dat (jedničky a nuly), z nichž teprve musíme fotografii vytvořit.

Mezi jasnou výhodu RAW formátu patří maximum obrazových informací a tím i velké možnosti následného zpracování - “vyvolání” fotografie. U RAW formátu lze například velice efektivně upravovat jas a kontrast, definovat bílý bod, eliminovat obrazový šum doostřovat a mnoho dalšího. V praxi to znamená, že RAW umožňuje skvěle korigovat přepaly a podpaly, měnit barevný nádech, provádět nedestruktivní úpravy redukce obrazového šumu. A co je hlavní, vše bezeztrátově.

RAW běžně pracuje s 11 až 12-bitovou hloubkou (někdy až 14bit - dle A/D převodníku ve fotoaparátu). Při rozumném zpracování to znamená obrovský gamut - přes 68 mld. barevných odstínů (12-bitové zpracování).

Nevýhody RAW formátu:

  • velké datové objemy (RAW soubor je řádově 5-10x větší než JPG): V praxi to znamená nutnost větších a rychlejších paměťových karet, externích HDD ale také pomalejší sériové snímání (poznáte při zapisování dat na kartu).

  • neumí jej zobrazit běžné prohlížeče: vyžaduje speciální nebo více sofistikovaný SW pro “vyvolání” - RAW Convertor / Camera RAW, Nikon Capture, Zoner Photo Studio, Adobe Photoshop, Adobe Lightroom, Capture One.

  • není pro sdílení na internetu ani sociálních sítí (Facebook, Google+, Instagram), je příliš velký na posílání emailem. Laik si s ním tak či tak většinou nebude vědět rady.

  • neexistuje RAW standard: Každý výrobce má vlastní raw (Canon *.CRW / *.CR2; Nikon *.NEF; Olympus*.ORF; Panasonic *.RAW atd.). Až teprve Adobe prosazuje v posledních letech DNG (digital negative) formát, pokus o standardizaci RAWů.

  • vyžaduje určitou úroveň zkušeností, know-how.

Nikon Capture NX-D nový software pro formáty RAW | Megapixel
Nikon Capture NX-D: software pro RAW formáty

Kvalita (komprese) obrazu

Komprese nám doslova žere barvy. Nicméně dobře exponovaný a zpracovaný snímek v JPG lze dobře využít pro všechny běžné účely, vč tisku. Důležité je využívat techniku na maximum, fotit do vysokého rozlišení a současně u fotoaparátu používat pokud možno co nejmenší obrazovou kompresi. Fotografie s rozlišením například 18 MPix a maximální kvalitou (minimální kompresí) sice bude mít datový objem okolo 10 MB ale bude obsahovat dostatek obrazových dat - v rámci svého formátu, samozřejmě. Komprese, neboli kvalita JPG snímku je většinou rozdělena na 2-3 stupně: Fine/Nejlepší - Standard/Střední – Basic/Základní (fotoaparáty značky Nikon). Pozor, JPG fotografie jsou vždy komprimovány - a to i tehdy, máte-li nastavenou nejvyšší (100%) kvalitu.  

Zoner Photo Studio 18 přináší nový vzhled a nedestruktivní úpravu fotek | Megapixel
Zoner Photo Studio 18: výborný a skvěle dostupný program pro práci s RAW formáty 

Závěrem

Takže do čeho tedy fotit? Odpověď je prostá: Chcete-li z fotoaparátu dostat již hotový snímek, který už nehodláte dál upravovat či jakkoli řešit, pak postačí bohatě JPG. Stejně tak pro běžné dokumentární a “dovolenkové” snímky nebo malé fotografie (10x15cm) do rodinného alba, bude JPG naprosto dostačující. V takových případech dostanete relativně hodně muziky za málo peněz. U fotografií, určených primárně pro web (osobní stránky, galerie, sociální sítě) je JPG také vcelku logickou volbou. I když zrovna zde stojí RAW minimálně za zvážení - zejména pokud jde o snímky do portfolia.

Na straně druhé, snímky, které pro nás mají zvláštní význam - ať už z ekonomického či osobního hlediska (komerční zakázky, výjimečné okamžiky a místa) - se vyplatí fotit do RAW formátu. To samé platí též u fotografií, které hodláme dále upravovat, retušovat atd. RAW je zkrátka ideálním prostředkem pro úpravu fotografií (potažmo přípravu k velkoformátovému tisku). Výhodou pokročilých digitálních fotoaparátů je možnost záznamu buď do RAW nebo do JPG ale i do obou formátů najednou (RAW+JPG). Pak máte k dispozici každý snímek v obou verzích.

Sdílet na


Komentáře k článku

DG

Dovolím si také napsat svůj názor. Fotím často a hodně na všechny možná témata. A mám to nastavené tak, že fotím na oba formáty. Při každém zmáčknutí spouště se mi tedy uloží fotka v JPEG a zároveň i v RAW. Je to sice náročnější na velikost karet, ale má to své výhody.
Po stáhnutí do počítače postupuju takhle:
Od běžných fotek, které se povedou a nejsou třeba nijak upravovat, si nechám jen JPEGy a RAWy rovnou mažu. U fotek, kde jsou potřeba udělat jen drobné úpravy (např. ořezy, retuše...) opět pracuji s JPEG, protože je to rychlejší. Pokud ale potřebuji nějaké fotky upravovat více (zejména hodně zesvětlovat, ztmavovat, upravovat dodatečně vyvážení bílé...) tak pak rovnou sahám po RAWech. Samozřejmě i u fotek, které se úplně nepovedou a je potřebo to nějak zachránit, tak to "tahám z RAWu. No a pokud mám nějakou fotku, která se mi naopak obzvláště povede a je to takzvaná "topovka", tak také používám na úpravy především RAW.
Když fotky vytřídím a upravím, tak vše uložím do JPEG a cca 90% RAWů vymažu (abych si uvolnil místo) a originální RAWy si ponechám jen od fotek, kde předpokládám nějaké další budoucí zpracovávání, nebo u fotek které jsou prostě TOP a záleží mi na nich (u těch si vždy nechávám upravený JPEG i originální RAW).
Každý má své postupy a nechci ten svůj nikomu vnucovat, ale někomu by to mohlo třeba pomoci jak se v tomhle směru rozhodnout :-)

9

Daniel Güttner, 28. 11. 2020 |Reagovat

jS

Matoušek nechodil jsi náhodou do Děčína na Ruskou SOU ,na fotografa?

8

jiří Semelka, 28. 8. 2020 |Reagovat

Petr Hájek

Reaguje na (5) | 1/ JPEG je ztrátový formát. Je samozřejmě dělaný tak, aby vizuálně ztrácel co nejméně viditelných informací. Komprese má spoustu částí, ale jedna z nich je, že se jednotlivé oblast tuším 4x4 nebo 8x8 pixelů zprůměruje na jednotlivé "dlaždice". Problém je, že při úpravě již zkomprimovaného JPEGU pak dochází k další kompresi. A při každé další úpravě znovu. Takže nevadí jedna komprese do JPEGu, ale vadí jejich řetězení. Jasně, spousta lidí upraví jednou a hotovo, ale když ne, je to horší.
2/ Novináři jsou blbý příklad, mají jiný cíl než klasický fotograf, co chce z fotky vymáčknout co největší kvalitu. U reportážní fotky je zásadní rychlost, pak rychlost, pak emoce a děj a obrazová kvalita je daleko za tím. Což u inscenovaného nebo připravovaného focení neplatí.
3/ Chytré telefony, co dokáží fotit tak, že na to nemá žádná zrcadlovka - tohle snad ani nemá cenu komentovat. :-) Snad jen jedno: zkuste s chytrým telefonem fotit v nějakých hodně složitých světelných podmínkách a pak z toho třeba udělejte výrazný výřez a porovnejte s fotkou ze zrcadla s dobrým světelným objektivem.
4/ Doba úpravy RAW a JPEG může být prakticky stejná, pokud máte dobré workflow. Dokonce může být v RAW i výrazně rychlejší, pokud chcete změnu, co je v RAW jedním klikem a v JPEG se musí ladit víc, pokud vůbec jde (např. změna barevné teploty).
5/ Megapixely - v zásadě souhlasím. Na 8k monitory stačí 8 MPx rozlišení. Ale - co tisk na větší formáty (už při tisku 41,5 x 27,6 při 300 dpi potřebujete 16 MPx fotku)? Co když potřebujete vyříznout z celé fotky jen malou část? Tam všude megapixely oceníte.

7

Petr Hájek, 29. 9. 2018 |Reagovat

Richard Hanáčik

Pokud máte zvládnuté workflow, práce z RAW Vás nijak nezdržuje. Osobně má v lightroom několik presetů, které používám na běžné snímky. 

6

Prodejce Megapixel.cz, Richard Hanáčik, 27. 8. 2018 |Reagovat

Z

Ahoj lidi.
Fotím zrcadlem a to výhradně do JPG.
Snad na všech webech, kde se srovnává RAW a JPG, se píše, že JPG se nemusí dále upravovat a už je to zkomprimovaný formát, se kterým se skoro nic nedělá a tedy nic moc už udělat ani nedá.
Všechno je to ale nesmysl.
Už obyčejným zrcadlem Canon EOS 600D se dají vyfotit krásné snímky v JPG !!! a to by jste se divili, co je možné s těmito JPG snímky v počítači ještě udělat.
Opravdu se s nimi dá tak dobře a rychle pracovat, že si doslova není na co stěžovat.
Si vemte třeba novináře, kteří to jejich zrcadli pálí na sériovky v JPG a potom rychle doladí v PC a hned vydají - nemají čas na nějaké otálení, a fotky jsou krásné.
Samozřejmě se neustále vyrábějí lepší a lepší čipy do zrcadel, od čehož se logicky odvíjí i kvalita fotek.
Jen tak pro zajímavost... se podívejte na dnešní chytré telefony, co dokážou vyfotit za excelentní fotky, na což nemá žádné zrcadlo.

Závěr:
Zakladní úpravy v JPG se dají udělat velmi rychle (v závislosti na vákonu PC) - u mě jedna fotka cca do 30 sekund i s jejím uložením. Fotka je barevně vyladěná, živá, ostrá.
Pro práci s RAW, je to o kus náročnějčí, mnohem delší dobu u toho prosedíte, zabírá moc místa, a ve výsledku pro dnešní běžné 4K či v Japonsku 8K obrazovky nepoznáte mezi JPG a RAV prakticky žádný rozdíl. Proč tedy fotit do RAW, když z toho ve výsledku nic není. Pokud se chcete bavit o ostrosti a čistotě snímku, tak na to by jste si museli vzít lupu, aby jste si všimli nějakých nedostatků u JPG.
Dnesšní doba si nahrává na co nejvyšší rozlišení = všichni výrobci lákají své zákazniky na nové čipy které mají více MegaPixel, přičemž znalý fotograf ví, že do nekonečna prostě jít nelze a čím více megapixel, tím více nedokonalosti na snímku. Sice doba jde dál a elektronika a technika je lepší a lepší, ale v tomhle obrazovém směru není možné "utíkat" rychle. Vše pujde pomalu, ale jenom k lepšímu.
Vzpomeňme si na doby, kdy vyšel digitální fotoaparát s 2 Mpix čipem a jaká to byla celosvětová bomba s tak extrémně vysokým rozlišení... jenomže doba jde dále a dnes se tomu jaksi smějeme.

5

Zbyněk, 24. 8. 2018 |Reagovat

MH

Reaguje na (3) | Ahoj Borisi, do článku doplněno, díky za "dodatek" ;-) 

4

Prodejce Megapixel.cz, Martin Hájek, 5. 10. 2016 |Reagovat

BS

Márty, doplň tam ten Capture One, když už píšeš o "sofistikovaném softwaru"! ;-)

3

Boris St, 3. 10. 2016 |Reagovat

Reaguje na (1) | No jo, ale když chcete potom fotky někomu ukázat, tak musíte ten fotoaparát sdílet :-) Nehledě na to, že úpravy fotek jsou degradované na domalování knírku na displej fotoaparátu fixem :-D

2

Jindřich Šaur, 19. 9. 2016 |Reagovat

Jan Matoušek

Nejlepší je fotit do fotoaparátu :)

1

Jan Matoušek, 15. 9. 2016 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.