Recenze Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E
Klady a zápory
Co se nám líbí?
Co se nám nelíbí
Ukázkové snímky
Snímky vytvořené s pomocí Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E od členů naší Galerie
Exp. Čas: | 1/250 s |
Clona: | 8 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 4 s |
Clona: | 1.4 |
ISO: | 2000 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: Sony Alpha A7R III A tělo |
Exp. Čas: | 1/200 s |
Clona: | 8 |
ISO: | 320 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/320 s |
Clona: | 9 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/40 s |
Clona: | 1.4 |
ISO: | 4000 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/250 s |
Clona: | 4.5 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/100 s |
Clona: | 9 |
ISO: | 100 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Snímky vytvořené s pomocí Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E
Exp. Čas: | 1/12800 s |
Clona: | f/1,6 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/2 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/2,8 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/4000 s |
Clona: | f/1,4 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/1600 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2000 s |
Clona: | f/1,4 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/4000 s |
Clona: | f/1,4 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/3200 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/4000 s |
Clona: | f/1,4 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/32000 s |
Clona: | f/4 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2500 s |
Clona: | f/5 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/4000 s |
Clona: | f/2 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/500 s |
Clona: | f/1,8 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2000 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2000 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/2000 s |
Clona: | f/2,5 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Exp. Čas: | 1/20000 s |
Clona: | f/1,4 |
ISO: | 125 |
Ohnisko: | 24 mm |
Tělo: - |
Představení Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E
Představení Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art pro Sony E
Sigma objektivy z rady ART patří mezi mé nejoblíbenější portrétní objektivy. Tahle řada si mně získala díky ostrosti své kresby a úžasné hloubce, kterou poskytuje jak clona f/1,4, tak i f/1,8. Když jsem před pár týdny přemýšlela, které širší ohnisko bych si od Sigmy pořídila, sáhla jsem po verzi 24 mm (Sigmy 24 mm f/1,4 DG HSM Art), která mně zaujala svým širokým záběrem. Pro focení psů v krajině nebo třeba u architektury je to skvělý objektiv. Jelikož je však tahle první generace tvořena primárně pro DSLR foťáky, čemuž odpovídá jeho velikost i hmotnost, rozhodla jsem se ještě chvíli počkat a dobře jsem udělala. Právě v těchto dnech totiž přišla sigma se dvěma skvělými novými skly Sigma 20 mm f/1,4 DG DN Art a Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art, které navrhla primárně pro bezzrcadlovky Sony E.
Kvalita zpracování a konstrukce
Jak jsem již uvedla dřív, nová verze byla speciálně vytvořená právě pro bezrcadlovkový systém. Tomu odpovídá i její velikost, která je o poznání menší, než u původní Sigmy 24 mm f/1,4 DG HSM Art. Stejně tak je to i u hmotnosti, která je o celých 155 g nižší u nové verze. Pro tyhle vlastnosti je to objektiv, který bych si vzala s sebou třeba na dovolenou, nebo na akci pro dokumentární fotografii či reportáž. Jelikož je lehký, skladný a se širokým úhlem záběru, nemusí se jeho použití obávat ani vlogeři.
Velice oceňuji, že se Sigma rozhodla pro utěsnění svých objektivů. Sice jsem nemněla možnost testovat ho za deště, ale vyzkoušela jsem to u malé fontánky a objektivu se nic nestalo ani po kontaktu s vodou. Přední člen je opatřený speciální vrstvou odpuzující vodu a mastnotu, která usnadňuje jeho čištění. Dalo by se to srovnat s ochrannou NanoPro vrstvou u filtrů Haida, která má stejný efekt. Jelikož mi na přední člen zmíněná fontánka nastříkala vodu, šla velice snadno utřít a na optice nezůstaly žádné šmouhy. I když objektiv oplývá touhle skvělou vlastností, stejně bych doporučila ochranný filtr Haida 72 mm.
Co mě zaujalo nejvíc, je nová funkce MFL (Manual Focus Lock) pro deaktivaci pohybu zaostřovacího kroužku. Když je přepínač MFL nastavený na „LOCK“, bude funkce zaostřovacího kroužku deaktivována. Tuhle možnost ocení především astro fotografové, kteří musí po manuálním nastavení zaostření zafixovat. Tím se zabrání náhodnému posunutí ostřícího kroužku, což by způsobilo neostré snímky. V minulosti si s tím museli poradit sami a tenhle zádrhel většinou vyřešili dočasně lepící páskou. Nebylo to však dlouhodobé řešení, protože třeba u poklesu teploty páska ztrácí lepivost. Naštěstí Sigma tentokrát myslela i na tohle méně využívané fotografické odvětví a vytvořila MFL funkci.
Autofokus
I když jsem tentokrát neměla možnost fotit psy, hrála jsem si s autofokusem u fontánek a dětí, které tam pobíhaly. Hned na úvod zmíním, že rychlost ostření se primárně odvíjí od schopností fotoaparátu. Objektiv byl testován se Sony A1 a jejich spolupráce byla naprosto dokonalá a sehraná, jako by pro sebe byly stvořeni. Musím říct, že i když se jedná o portrétní objektiv, má překvapivě rychlé zaostřování jak na statický, tak na pohybující se objekt. Objektiv nádherně, a hlavně přesně zaostřil na daný objekt i do protisvětla. Sledoval oči pohybujícího se dítěte a neměl tendenci přeostřovat na pozadí nebo jiný kontrastní prvek třeba na oblečení dítěte. Co mě překvapilo bylo, když jsem fotila fontánu, kde stékaly kapky shora dolů. Byly to drobné kapičky, a i přesto na ně dokázal objektiv bez potíží zaostřit i na cloně f/1,4.
Kresba
Podobně jako celá řada ART, ani tenhle objektiv nezklamal svou bravurní kresbou v místě ostření. Na zkoušku jsem fotila architekturu, tekoucí vodu, děti, ale i třeba hračku v protisvětle a s odrazem na vodě. Se vším si Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art hravě poradila a dovolím si tvrdit, že v Sony řadách krom GM skel nemá konkurenci, co se ostrosti kresby týče. Objektiv dosahuje také zajímavý bokeh, který má charakter mírně deformovaného kruhu, co ovšem nijak neznehodnocuje výsledný dojem fotografie. Ale abych pouze nechválila ostrou kresbu v bodě ostření, jeden detail mi na samotné kresbě vadil. Objekt, na který jsem ostřila sice byl hezky zaostřený, avšak třeba stromy v pozadí už tak hezkého efektu po zvětšení na 100 % nedosahovaly. I s hodně krátkým časem vytvářely dojem pohybového rozmazání. Neberu to však jako defekt, spíš jako vlastnost daného objektivu, kterou plně uvidíte až na maximálním zvětšení. Podobně jako bokeh, při běžném dívání se (bez zvětšování snímku) nijak nenarušuje celkový vzhled a dojem z výsledné fotografie.
S čím jsem na nejnižší cloně trochu bojovala byla aberace a mírná vinětace. Ta na běžných fotkách nijak nevadí a je patrná pouze minimálně. Výraznější je, pokud fotíte třeba bílou stěnu ateliéru, nebo produktovou fotografii na bílém podkladu. Tady byla citelná zejména na nejnižší cloně a krátkém čase. Bohužel nepomohlo ani zvednutí clony, avšak stačilo čas prodloužit a vinětace zmizela. Co se aberace týče, ta byla znatelná na nejnižší cloně zejména u kontrastních scénách, jako když jsem fotila třeba fontánu s kapající vodou, do které se opíralo protisvětlo. Kapající voda bylo skrz aberaci spíše fialová než průzračná. Překvapilo mě, že se aberace výrazněji projevovala na kontrastních plochách, ale téměř vůbec u stromů, jak jsme na to zvyklí.
Doporučení
Když jsem zkoušela první generaci tohohle objektivu, byl pro mě tento rozsah až moc široký a pro mé focení psů málo využitelný. Proto jsem následně zvolila běžnější 35 mm variantu, pro kterou mám větší využití. Avšak osobně se mi na 24 mm líbí využitelnost tohoto objektivu pro cesty, dokumentární fotografii, ale i pro běžné portréty, či produktovou fotografii. Pokud bych si měla zvolit na cestu pouze jedno ohnisko, byla by to 24 mm. Před nedávnem jsem navštívila několik jeskyň a musím uznat, že by se mi takhle světelný objektiv náramně v té tmě hodil. I když má drobné neostrosti na okrajích fotografe, není to nic, co by nezvládl ořez v postprocesu nebo vyšší clona. Jelikož se s technikou nemazlím, oceňuji utěsnění objektivu, díky kterému bych se na něj bez obav spolehla i v tropech, u moře, nebo naopak ve sněhu.
Popis a parametry
Širokoúhlé ohnisko, vynikající světelnost, špičková optická kvalita a kompaktní design – to je nová Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art pro full-frame bezzrcadlovky s bajonetem Sony E. Díky svým vlastnostem najde objektiv využití zejména u krajinářů, fotografů astrologie, architektury a zkrátka každého, kdo vyžaduje vysoce kvalitní optiku. Začleněním krokového motoru je dosaženo rychlejšího a přesnějšího výkonu autofokusu a sledování objektu. Objektiv je také vybaven praktickými funkcemi pro astrofotografii, jako je zadní držák filtru a přepínač MFL. Samozřejmostí je konstrukce odolná proti prachu a stříkající vodě.
Sigma 24 mm f/1,4 DG DN Art
Objektiv je vhodný pro širokou škálu fotografických situací, od portrétů vyžadující vysoce kvalitní výkon a kreativní vykreslování, kterým se řada Art vyznačuje, až po architekturu a krajiny, které těží ze širokého úhlu záběru a nízkého zkreslení. Díky své lehké a kompaktní konstrukci je objektiv ideální pro outdoorové, cestovní a pouliční fotografování a také pro vlogování. Ohnisková vzdálenost 24 mm poskytuje všestranný zorný úhel, který je podobný fotoaparátu chytrého telefonu. Objektiv vyniká funkcemi jako je zadní držák filtrů, který lze kombinovat s předním filtrovým závitem o průměru 72 mm, a MFL přepínač pro deaktivaci provozu zaostřovacího kroužku.
Vynikající optická kvalita v kompaktním designu
Optická konstrukce objektivu sestává ze 17 členů ve 14 skupinách a zahrnuje 2 FLD, 1 SLD a 4 asférické prvky pro dosažení vynikající kvality obrazu bez barevných a optických vad. Objektiv navíc účinně potlačuje tzv. sagitální koma, čímž je zajištěna vynikající reprodukce bodových zdrojů světla. Vrstva Nano Porous Coating (NPC) pomáhá eliminovat odlesky a ghosting pro snímky s vysokým kontrastem i v těch nejobtížnějších podmínkách s protisvětlem.
Krokový ostřící motor
Pro dosažení tichého a rychlého automatického zaostřování byl použit krokový ostřící motor, díky kterému se objektiv perfektně hodí pro řadu situací, včetně fotografování v tichém prostředí, nahrávání videa a pořizování dynamických snímků.
Odolná konstrukce
Jak už jsme u objektivů řady Art zvyklí, i tento disponuje konstrukcí odolnou vůči prachu a stříkající vodě. Nechybí vrstva odpuzující vodu a olej, která chrání přední člen před usazováním nečistot a usnadňuje jeho čištění. Objektiv si tak poradí i v nepříznivých podmínkách.
Obrazový snímač
Formát snímače | 2/3 |
---|---|
Crop faktor | 1 x |
Objektiv
Typ bajonetu | Sony E, Sony FE |
---|---|
Optický zoom | 1 x |
Ohnisková vzdálenost (eqv. 35mm) | 24 |
Minimální ohnisková vzdálenost | 24 mm |
Maximální ohnisková vzdálenost | 24 mm |
Světelnost objektivu (nejkratší ohnisko) | 1,4 |
Světelnost objektivu (nejdelší ohnisko) | 1,4 |
Maximální clona (F) | 16 |
Konstrukce objektivu | 17 členů 14 skupin (2 FLD členy, 1 SLD člen, 4 asférické členy) |
Stabilizátor obrazu | Ne |
Typ sluneční clony | SIGMA sluneční clona LH782-01 |
Délka objektivu | 97,5 mm |
Počet lamel clony | 11 |
Vhodný pro žánr | Krajina, Architektura / Interiér, Street foto, Dokument |
Rozdělení podle ohniska | Širokoúhlý |
Vhodný pro formát snímače | Full Frame |
Typ objektivu | Pevný |
Ostření
Minimální zaostřovací vzdálenost | 25 cm |
---|
Fyzikální specifikace
Průměr filtru | 72 mm |
---|---|
Hmotnost | 510 g |
Odolnost | Utesnění proti prachu a vlhkosti |
Ostatní
Číslo produktu | SI 405965 |
---|---|
Značka | Sigma |
Nadstandardní záruka | 48 let |