Magazín

Blog

V hlavním městě stativů

Aktualizováno: 30. 6. 2011 v 1:49 • Rubrika: Blog

V hlavním městě stativů

Bassano del Grappa je podhorské město, ležící asi 50km severozápadně od Benátek v naprosté rovině, která sahá až k mořskému pobřeží. Ovšem těsně za městem se již zvedá strmé předhůří Alp do výšek až 1700 m n.m. V tomto nádherném prostředí sídlí jeden z nejvýznamnějších výrobců fotografických stativů, firma Manfrotto.

Obsah

Stativy Manfrotto asi nemusíme nijak zvlášť představovat nikomu, kdo se o fotografování alespoň trochu zajímá. Máme je v podvědomí jako velice kvalitní, ale popravdě ne zrovna nejlevnější. Kdo ale hledá kvalitu, která mu vydrží sloužit perfektně po dlouhá léta, ten dobře ví, že investice do pořádného stativu a kvalitní hlavy se vždycky vyplatí. Minulý týden jsem měl možnost navštívit jak sídlo společnosti, tak hlavně jejich výrobní závody. O Manfrottu jsem už leccos věděl, ale když jsem to všechno viděl na vlastní oči, doslova mi spadla spodní čelist...

Jak to vlastně vzniklo

Na konci 60. let minulého století se fotograf Lino Manfrotto z Bassana del Grappa potýkal s příslušenstvím ke studiovým světlům a tak si ho začal doma v garáži vyrábět. Za pár let už zásoboval i své fotografické přátele nejrůznějšími světelnými stativy, rameny a svorkami. V tehdejší době nebyla nabídka takového příslušenství nijak široká, takže se rozhodl své výrobky prezentovat i na mezinárodní úrovni. Když přišla první významná zakázka od švýcarského distributora, bylo na čase přestěhovat se z garáže do větších prostor. Postupem let se společnost rozrostla na 5 výrobních závodů v nedalekém městě Feltre a distribuční síť v cca 140 zemích světa.

Manfrotto dnes

Přímo v Bassanu dnes sídlí vlastně jen ústředí společnosti v úplně nové administrativní budově, která se skládá z několika velkých společných kanceláří. Potrpí si na kolektivním duchu, takže když na jednom konci budovy někdo vypustí nějaký nápad, hned o něm všichni vědí a mohou o něm diskutovat. Kromě velice reprezentativního showroomu, ze kterého je těch několik obrázků (jinde jsme bohužel nesměli fotit) jsme měli možnost navštívit i "mozek Manfrotta". Je to celkem malá místnost se stolky a různobarevnými plastovými křesílky, kam se čas od času zavře pár lidí a na tabuli si kreslí svoje nápady. Po několika hodinách se dveře otevřou a jak jsme se pozděli dozvěděli, tak zhruba po roce opustí výrobní linky nový model stativu, nebo třeba hlavy. Jak jednoduché.

V Bassanu se nachází ještě prototypová dílna a testovací laboratoř. Než se totiž nový stativ dostane do výroby, je podroben skutečně náročným zkouškám. V laboratoři dokážou nasimulovat nejrůznější povětrnostní podmínky (vlhkost, teploty od -25°C do +75°C, nejrůznější druhy mechanického namáhání, ...), ale nejcennější zpětnou vazbu dokážou poskytnout stejně jen postřehy z praxe, které dostávají od vybraných fotografů po celém světě. Pokud je vše OK, může se rozběhnout výroba.

O výrobě by se dalo vyprávět dlouhé hodiny. Viděli jsme celý proces od řezání trubek na přesné rozměry, plně automatických strojů na jejich čištění, výroby matric na hliníkové a magnéziové odlitky, nebo také dílnu, kde dělnice tyto odlitky ručně zabrušují. To byl mimochodem docela zážitek. Když procházíte výrobními halami, vidíte kolem sebe ohromné bedny se součástkami a slyšíte cinkání hliníkových trubek, je vám jasné, že těch stativů asi vyrobí celkem hodně. Ale o jaké množství se vlastně jedná, to vám dojde až v dílně, kde se stativy kompletují a balí. Když jsem to viděl, nemohl jsem pochopit, co s takovou spoustou stativů dělají! Stativ, kam se podíváš. Náš průvodce nás ubezpečil, že pracují v třísměnném provozu a ročně vyprodukují cca 5,5 milionu hliníkových a asi 1,5 milionu karbonových stativů. Hala na kompletaci hlav pak už byla jen třešínkou na dortu. Oproti "trubkárně" tam panoval příjemný klid a bylo vidět, že osazenstvo tohoto oddělení je jakoby něco víc. Tady bylo strojů naprosté minimum, téměř vše je poctivá ruční práce.

Pro fajnšmekry pak mám ještě jednu zajímavost. Možná víte, že na začátku devadesátých let koupila společnost Manfrotto jednoho z nejlepších výrobců stativů, francouzskou společnost Gitzo. Kdo tvrdí, že je Gitzo nejlepší, má asi pravdu. Není ale o nic lepší než právě Manfrotto, protože tyto dvě značky jsou vyráběny ve stejných výrobních halách, na stejných strojích, ze stejného materiálu a stejnými lidmi. Jediným rozdílem je samozřejmě trochu jiná konstrukce, ale z pohledu výrobního procesu prochází výrobky Gitzo jen ještě náročnější kontrolou.

Sám používám legendární stativ Manfrotto 055 už spoustu let k naprosté spokojenosti. Teď si ho vážím ještě o něco víc.

 

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.