Fotoporadna
Luděk Bouška • Aktualizováno: 25. 1. 2014 v 10:52 • Rubrika: Fotoporadna
Vybavení pro focení v noci
Máte ještě zhruba týden na to, zapojit se do prvního kola Kouzlo noci, celoroční soutěže Rok s Megapixelem. O tom, jak se vlastně fotí v noci, o tom jsme psali minule. Dnes se na noční fotografování podíváme z trochu techničtější stránky, dozvíte se, jaké vybavení byste si měli pořídit a na co byste neměli zapomenout, když se vydáte v noci ven se stativem a fotoaparátem.
Obsah
O tom jak fotit noční snímky, psal kolega Martin Lukeš v minulém článku. Dnes se podíváme trochu podrobněji na techniku, která je pro noční záběry vhodná.
Noční fotky se dají fotit prakticky s každým fotoaparátem, ale jestliže nechcete být při focení v noci nijak omezeni, měl by váš foťák mít možnost nastavit i dlouhé expoziční časy.
Možnost nastavení dlouhých časů u různých typů fotoaparátů
Většina běžných kompaktů, které neumožňují manuální nastavení expozice, má alespoň režim Noční snímek. V tomto nastavení otevře přístroj závěrku na dobu potřebnou k pořízení správně exponovaného záběru. Ale měli byste nahlédnout do návodu k použití, případně do technických specifikací na webu, abyste věděli, jaký nejdelší čas vlastně váš foťák dovede nastavit.
Čím delší, tím lépe. Ty nejjednodušší kompakty dovedou otevřít závěrku na cca 2 - 4 s, což není mnoho. 15s je už lepší, ale nejlepší bude, když budete moci využít expozičních časů 30 a nebo dokonce 60s, s tím se už dá seriózně pracovat. Naprostý ideál je, když váš přístroj disponuje nastavením B (tedy BULB). V tomto režimu zůstane závěrka otevřená tak dlouho, jak dlouho bude zmáčknuté tlačítko spouště. Tedy klidně i dlouhé minuty a nebo dokonce desítky minut.
Olympus E-PL3 má nejdelší čas dokonce 60s
Nevýhodou je, že režim B mají většinou pouze zrcadlovky a nebo kompakty s výměnnými objektivy. Na druhou stranu je to logické, protože právě u těchto přístrojů se předpokládá, že jejich uživatelé budou mít daleko větší nároky na technické možnosti, než majitelé kompaktů.
Nutností je samozřejmě možnost připojení dálkové spouště, viz níže. Pokud takovou možnost nemáte, je potřeba používat alespoň režim samospouště, aby nedošlo k pohybové neostrosti snímku při stisku spouště.
Samozřejmě musím připomenout, že dlouhé časy jdou použít jedině tehdy, když je fotoaparát nějakým způsobem fixován. Na to je ideální stativ.
Objektiv
Speciální objektivy na focení v noci se nedělají a ani to není nutné. Pokud fotíte statické záběry ze stativu (to nejspíš v naprosté většině), nemusí mít váš objektiv dokonce ani nijak vysokou světelnost, tu kompenzuje právě dlouhý expoziční čas. Dokonce budete patrně používat i nějaké vyšší clonové číslo kvůli hloubce ostrosti.
Foto: Vladimír Muller, krásná ukázka paprsků při použití clonového čísla f/14
Jenom je potřeba si uvědomit, že při použití vyšších clonových čísel dochází k tvorbě paprsků kolem bodových zdrojů světla. To je někdy velice efektní, ale jsou situace, kdy u světelných zdrojů žádné paprsky mít nechcete. Pak přijdou vhod spíše menší clonová čísla.
Foto: Luděk Bouška, relativně malé clonové číslo f/6,3 umožnilo zachytit rozsvícené lampy bez paprsků
Když už jsme u světelných zdrojů v záběru, občas dělají ve snímku nepříjemné reflexy. Určitě to znáte třeba ze záběrů proti slunci. Je to dáno konstrukcí objektivu a kvalitou antireflexních vrstev na jednotlivých čočkách. S tím toho nemůžete moc udělat, většinou je to vlastnost objektivu. Můžete ale zkoušet nastavit různá clonová čísla, protože tím se může zřetelnost reflexů změnit. A nebo se pokuste změnit kompozici záběru, abyste z reflexů udělali třeba nějaký výtvarný efekt.
Mnohdy se také stává, že za reflexy může nekvalitní UV filtr. Zkuste jej sundat a fotit bez něj. Pokud to reflexy neodstraní úplně (i to se může stát), bude jich určitě méně.
Stativ
Stativů je skutečně veliké množství a někdy bývá těžké se v nich zorientovat. Nicméně pokud chcete dosahovat perfektně ostrých záběrů pořízených dlouhými časy, nevyplatí se při výběru stativu dělat kompromisy.
Samozřejmě se všichni snažíme, abychom sebou netahali zbytečně moc velkých a těžkých krámů. Tím méně, pokud se chystáme na dovolenou a musíme si dobře rozmyslet, co všechno sebou vůbec chceme vzít. O to víc mi dají za pravdu ti, kteří vyráží ven s batohem na zádech…
Pokud to ale vezmu z čistě fotografického hlediska, stativ prostě musí být absolutně pevný. Musí naprosto nehnutě udržet foťák s objektivem i v situaci, že třeba lehce fouká vítr a podobně. Jenom tak budou fotky skutečně ostré.
Foto: Luděk Bouška
Vždy doporučuji na stativech raději nešetřit a pořídit si rovnou nějaký kvalitní. Stativ je totiž součást výbavy, kterou fotograf nemusí časem měnit. Funguje se všemi značkami fotoaparátů a objektivů, takže to můžete brát jako skutečně dlouhodobou investici.
Jestliže je pro vás hmotnost stativu skutečně rozhodující, existují i odlehčené varianty vyrobené z karbonu. Kromě nižší hmotnosti vykazují karbonové stativy i vyšší pevnost a lepší absorbci drobných otřesů.
No a pokud kromě hmotnosti musíte řešit i rozměry, třeba při zmíněné cestě na dovolenou, vyplatí se třeba stativ Joby GorillaPod Focus, který je malý, pevný a při tom velice flexibilní.
Stativ Joby GorillaPod Focus, který je malý, pevný a při tom velice flexibilní.
Důležitým faktorem při výběru stativu je jeho nosnost. Ta by měla být alespoň 2x, ale lépe 3x taková, jako je hmotnost těla s nasazeným objektivem. Pak teprve stativ funguje tak, jak by měl fungovat.
Dálková spoušť
Dálkové spouště můžeme rozdělit na dva základní typy:
-
drátové (kabelové)
-
bezdrátové
Bezdrátové dálkové spouště jsou příjemné v tom, že mezi spouští a fotoaparátem neexistuje žádné fyzické propojení, takže při focení nikde nepřekáží žádný kabel a neomezuje vás v pohybu. Fungují zpravidla i na relativně větší vzdálenost (většinou několik metrů), takže v okamžiku expozice nemusíte být přímo u fotoaparátu. Existují dokonce modely, které mají jak vysílač, tak přijímač, který je potřeba připevnit k fotoaparátu. Tento druh je možno používat na vzdálenosti až několik desítek metrů.
Univerzální dálková IR spoušť pro zrcadlovky značek Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Samsung, Sony.
Nevýhodou bezdrátových spouští je fakt, že vždy ke svému provozu potřebují baterku. To může být problém především v chladnějším počasí, kdy výdrž baterky rapidně klesá. Může se tak stát, že když potřebujete spoušť použít, že prostě nebude chtít fungovat. Je také důležité pohlídat si, že nedochází k nějakému rušení signálu.
Naproti tomu drátové (kabelové) spouště fungují naprosto spolehlivě. Jsou mechanicky připojené k fotoaparátu, přičemž spínač umístěný na několik desítek centimetrů dlouhém kabelu, můžete zaaretovat ve stisknuté pozici, takže délka expozice může být jakkoliv dlouhá za jakýchkoliv podmínek. Je omezena v podstatě jenom kapacitou akumulátoru ve fotoaparátu.
Klasická kabelová spoušť (zde Canon RS60-E3) stojí skutečně pár korun.
Existují i programovatelné dálkové spouště, na kterých si můžete nastavit třeba intervalové snímání, nebo například přesnou délku expozice. Tyto modely ale bývají také na baterku, takže ani tato varianta není ideální do příliš chladného počasí.
Profesionální digitální LCD kabelová spoušť je určena pro přesnou kontrolu aktivace spouště, délky expozice, frekvence snímání a mnoho dalších funkcí. Nabízí různé kombinace zpoždění spouště, občasného a časosběrného snímání i souvislého fotografování.
Blesk
Použití blesku pro noční snímky je kapitolou, která mnohým přijde naprosto banální. Ale pokud se rozhodnete při nočním focení použít blesk kreativně, je potřeba o snímku dopředu trochu popřemýšlet.
Foto: Jana Adamcová, Luděk Bouška. Stromy a altánek byly dosvíceny několika desítkami záblesků. Hvězda pod altánkem nasvícena svítilnou.
Velkou výhodou je, že pokud použijete blesk do dlouhé expozice například na dosvícení příliš tmavého místa ve snímku, nebo na zvýraznění nějakého objektu, můžete blesk odpalovat přímo z ruky, takže nemusí být připevněn na fotoaparátu. Pokud je expozice dostatečně dlouhá, můžete si dokonce dovolit pohybovat se s bleskem přímo ve fotografované scéně. Když si dáte pozor, aby záblesk nesměřoval přímo do objektivu a nebo abyste na snímku nezaznamenali svou vlastní siluetu, nebudete ve výsledné fotce vůbec vidět. Můžete tak nasvěcovat různé části scény a vytvořit si vlastní světelnou atmosféru.
Pokud váš blesk není dostatečně silný, nic se neděje. Stačí jen na určené místo odpálit několik záblesků a efekt bude stejný, jako byste použili jeden velice silný záblesk. Podobného efektu ale dosáhnete i obyčejnou kapesní svítilnou. Zde máte ovšem výhodu, že pomocí tevalého světla můžete "malovat".
Na co byste neměli zapomenout
Když se vydáte na lov nočních záběrů, bude se vám kromě technických rad hodit ještě pár osvědčených tipů:
- nezapomeňte svítilnu - i malá kapesní baterka je neocenitelným pomocníkem. Při nočním focení bývá zpravidla tma, takže je dobré mít sebou ideálně čelovku, která vám umožní mít volné obě ruce. Dobře také uvidíte na všechny ovládací prvky při nastavování expozice, nasazování foťáku na stativ, nebo na výměnu objektivu. Při samotné expozici je samozřejmě potřeba zhasnout - tedy pokud světlem baterky nechcete ovlivnit výsledný snímek.
- teplé oblečení - v noci bývá zima a expozice jsou dlouhé... Pořádně se oblečte, nasaďte si rukavice, vezměte si sebou termosku s čajem a chcete-li popustit uzdu vaší kreativitě, klidně do čaje přidejte i rum. V létě není čaj nutný. :)
- teplé boty - největší zima bývá od nohou, takže kvalitní boty a teplé ponožky oceníte jako patrně nejdůležitější příslušenství, které vám focení v noci dokáže velice zpříjemnit.
- ve dvou se to lépe táhne - vezměte si sebou doprovod, ideálně také fotografující. Při dlouhých expozicích vám tak daleko lépe uteče čas.
- nezapomeňte hodinky - je dobré, když si hlídáte čas expozice aspoň na hodinkách. Několikaminutové záběry tak zopakujete s daleko větší přesností, než když délku expozice jenom odhadujete.
- nezapomeňte poslat ještě nějaké fotky do prvního kola na téma Kouzlo noci, naší celoroční soutěže Rok s Megapixelem.
Foto: Luděk Bouška
Komentáře k článku