Magazín

Fotoporadna

Vyberte si světlo do terénu pro portrét, produkt i makro

Lukáš KalaAktualizováno: 19. 6. 2023 v 15:56 • Rubrika: Fotoporadna

Vyberte si světlo do terénu pro portrét, produkt i makro

Fotografování v terénu přináší specifické výzvy a zároveň nekonečné možnosti pro tvorbu jedinečných portrétů, produktových snímků a detailů v makrofotografii. Správný výběr světla nebo blesku je zásadní pro dosažení profesionálních výsledků. V tomto článku se zaměříme na výběr světelných zdrojů, které vám umožní v terénu fotografovat portréty, produkty a makrofotografie.

Obsah

Ve světě fotografie existuje mnoho různých typů světel, které mohou být použity pro osvětlení scény. Mezi nejčastěji používané patří fotografická LED světla, systémové blesky a záblesky. Každý z těchto typů osvětlení má své výhody a nevýhody, a proto je důležité porozumět rozdílům mezi nimi.

LED světla

LED světla jsou světla s diodami emitujícími světlo (Light-Emitting Diode), která se nyní běžně používají pro osvětlování scén ve fotografii. Výhodou je, že se jedná o kontinuální světlo / trvalé a poskytuje okamžitou představu o tom, jak bude scéna vypadat na snímku. Díky variabilitě a možnostem kontroly, jako je změna intenzity svitu, barevné teploty či možnosti změny barev,  lze přizpůsobit osvětlení podle požadavků dané scény a jednoduššímu sladění s okolním světlem. 

Velkou výhodou je přenosnost. V základu jsou LED světla kompaktní a přenosná, což usnadňuje jejich přenášení a používání na různých místech. To je zvláště výhodné při fotografických projektech v terénu nebo při cestování. Oproti starým trvalým světlům jsou energeticky účinnější. Spotřebují méně energie, a tak je možné provozovat je pomocí baterií, nabíjecích akumulátorů nebo bateriových generátorů. To je užitečné zejména při delším fotografování bez přístupu k elektrické síti.

U LED světel také narazíme na CRI (Color Rendering Index) hodnotící schopnost světelného zdroje reprodukovat barvy přesně a přirozeně. Vyšší hodnota CRI značí lepší reprodukci barev. Při výběru fotografického LED světla je důležité hledat světla s vysokou CRI hodnotou, ideálně nad 90, protože tato světla jsou schopna přesně zachytit a reprodukovat barvy.

Nevýhoda u LED světel je Intenzita světla. I když LED světla nabízejí dostatečnou intenzitu světla pro většinu fotografií, mohou mít omezenou maximální intenzitu ve srovnání s výkonnými záblesky. To může omezovat jejich použití v některých situacích, jako je fotografie v exteriéru za jasného slunečního světla. Kdybychom tak potřebovali výkonnější světla můžeme se pohybovat ve vyšších cenových kategoriích a  některá fotografická LED světla či sady mohou být dražší než záblesky s vyšším výkonem.

Pro představu bych LED světla přirovnal ke svíčce. Máme li malou svíčku v tmavé místnosti, dokáže nám ji rozzářit. Když stejná svíčka bude v pokoji během dne, téměř neuvidíme, že svítí. Proto musíme myslet dopředu, na co budeme chtít světla používat.

85 mm / f1.8 / ISO 500 / 1/125s / FS300 + Fomei LED BAR RGB 25 W / model : Dominik Žák 

Záblesky

Blesky jsou světelné zdroje s krátkým a  velmi intenzivním světlem, které se vytvoří v jeden okamžik. Díky tomu nás dokáží podržet v situacích s nedostatkem světla. Nebo naopak když potřebujeme přesvítit velmi intenzivní zdroj světla, např. polední slunce. Zároveň díky okamžitému osvitu lze blesky používat pro zmrazení pohybu.

Spuštění blesku je synchronizováno se spouští fotoaparátu a s jeho závěrkou. Proto se nám u záblesků objevuje termín synchronizační čas. Jde o čas závěrky, při kterém nám dokáže záblesk osvítit celý snímač. Jelikož je převážná část fotoaparátů konstruována se štěrbinovou závěrkou, pohybují se synchronizační časy někde kolem 1/160 - 1/250 s (liší se dle modelu a výrobce). Pokud zvolíme rychlejší čas, dojde k nerovnoměrnému osvitu fotografie, jelikož se závěrka uzavře dřív, než dokáže blesk nasvítit scénu.

Tento čas není problém, pokud fotografujeme na vyšší clony či se slabším ambientním světlem. Co kdybychom ale chtěli blesk použít pro fotografování s nízkou clonou nebo k přisvícení v prostoru se silnějším ambientním osvětlením? Pro tyto případy bychom potřebovali rychlejší závěrku než dovolují základní synchronizační časy.

Pro tyto případy jsou zde modely záblesků disponují režimem HSS - „High-Speed Sync“ (vysokorychlostní synchronizace), která umožňuje synchronizovat záblesky s fotoaparátem i při velmi vysokých rychlostech závěrky. Záblesk tvoří rychlou sérii krátkých záblesků, díky čemuž osvítí snímač i přes rychle se pohybující lamely závěrky. Tím se dosáhne dostatečného osvětlení scény i při vyšších rychlostech závěrky. Při použití HSS režimu dochází k poklesu výkonu blesku.

Při fotografování na rychlejší časy je nutné brát také v potaz, že redukujeme i přirozené světlo. Proto je v případě doplnění světelné atmosféry nutné hledat správný poměr mezi silou blesku a časem závěrky.

Oproti trvalým světlům je u záblesků horší vizualizace výsledného světla. Tato nevýhoda je lehce stírána u bateriových studiových záblesků, které nám nabízí modelovací světlo. Tedy jsou vybaveny LED světlem, které znázorňuje, kam světlo bude dopadat. Ovšem tato modelovací světla jsou vhodná spíše do tmavých exteriéru či interiérů, jelikož mají menší výkon. V těchto prostorách však slouží i k tomu, aby nám ve tmě osvítili fotografovaný předmět / osobu a fotoaparát dokázal zaostřit.

85 mm / f1.8 / ISO 100 / 1/320s / 2x Profoto B10 /  model : Dominik Žák 

Napájení

Při výběru světel do exteriéru je potřeba myslet, čím budeme daná světla či záblesky napájet, případně jak vybírat podle druhu napájení. Aktuálně narazíme nejčastěji na tyto typy napájení:

AA tužkové baterie

Nejdéle využívaný zdroj napájení u přenosných zařízení. Nejčastěji ho nalezneme u základních slabších stálých světel nebo systémových blesků.

U tohoto typu napájení bych doporučil využívat nabíjecí baterie, které budou do budoucna šetřit naši peněženku i přírodu.

V záblescích pro rychlejší dobíjení blesku bych volil baterie Eneloop Pro. Pro běžnější použití či do světel klidně základní baterie Eneloop, které nabízejí větší počet cyklů přebíjení.

Vestavěné baterie

Aktuálně nejvíce rozšířený způsob napájení menších LED panelů / trubic. Tyto světla mají vestavěný akumulátor, který se dobíjí nejčastěji micro USB / USB-C kabelem.

Výrobci již myslí i na možnost napájení z externích PowerBank nebo přímo ze sítě, a tak lze tyto světla používat i k dlouhodobějšímu svícení. Nemusíme tedy investovat do dalších přídavných baterií a zároveň je design těchto světel jednoduchý, díky čemuž jsou světla často kompaktní.

Nevýhodou je, že baterii nelze uživatelsky jednoduše vyměnit a v případě poškození baterie bude nutné zaslat světlo do servisu.

Vlastní akumulátor

S touto možností se nejvíce potkáme u systémových blesků a bateriových studiových záblesků. Jde o akumulátory vymyšlené výrobcem přímo pro daný model či sérii zařízení.

U systémových blesků tyto akumulátory zrychlují dobu nabíjení samotného záblesku a zvyšují počet aktivních záblesků. Z naší nabídky např. blesky Hähnel.

Výhodou je optimalizace výkonu pro danou baterii a možnost tyto baterie uživatelsky vyměnit.

NP-F akumulátory

Tyto baterie budou nejspíše většině tvůrcům velmi známé. Jde o baterie (7,4V), které se ve foto světě využívají ve velkém měřítku na foto příslušenství jako jsou světla, náhledové monitory, video rekordéry, či do adaptérů pro nabíjení bezzrcadlovek, které umožňují napájet pomocí USB-C.

Vyrábějí se ve více kapacitních variantách. Podle kapacity baterie se mění výdrž zařízení a velikost samotné baterie. Nejčastěji ji najdeme pod označením NP-F500 / 750 / 960 / 990 , kdy s rostoucím číslem roste i kapacita baterie.

V-mount baterie

Oproti NP-F bateriím jde o větší akumulátory, které nabízejí vyšší napětí (14.8 V), kapacitu a celkově velký výstupní výkon. Díky tomu jsou využívány právě u silnějších světel nebo k dlouhodobějšímu napájení světel slabších. S těmito bakteriemi se v základu setkáme u profesionálních světel.

Bateriové generátory

V dnešní době asi nejčastěji používaný druh napájení při využití silnějších stálých světel, či celých světelných setů. Může jednat o větší počáteční investici ovšem generátor lze využívat celoročně v domácnosti, či na cestách. Tyto generátory nelze využít na napájení studiových záblesků. Kvůli velkému odběru při nabíjení.

Nevýhodou může být větší velikost a váha. Někdo možná řekne i pořizovací cena. Ovšem pokud nepotřebujeme kompaktnost V-mount baterií, tak velmi jednoduše zjistíme, že za cenu dvou baterií získáme s generátorem téměř čtyřnásobnou kapacitu. (EcoFlow River 2 MAX)

Jak dlouho baterie vydrží?

U baterií najdeme převážně tři základní údaje. A to napětí (V), kapacitu (mAh / Ah) a energetickou kapacitu baterie (Wh – watt-hodina) - tedy celkové množství energie, kterou baterie dokáže poskytnout.

Pokud údaj energetické kapacity baterii chybí, můžeme si jej vypočítat jako napětí (V) * kapacita (Ah) = Wh.

Když známe energetickou kapacitu baterie a spotřebu zařízení, můžeme si snáze spočítat orientační výdrž baterie. Uděláme si tak představu, jak silný generátor budeme potřebovat pro naše světla či projekty.

Příklad:
Máme světlo se spotřebou 300 W a bateriový generátor s kapacitou baterie 600Wh.
300 W => 300Wh – spotřeba za hodinu.
Můžeme tedy orientačně spočítat, že 300W světlo na našem generátoru bude svítit něco kolem 2 h (600Wh / 300Wh=2).


Co s sebou do terénu?

V tomto odstavci se zkusíme podívat všeobecně na jednoduchý přehled světel / záblesků, které bych doporučil.

Kapesní LED / trubice

Ne jednou se mi osvědčilo mít menší, kapesní světlo vždy blízko u své fototechniky. Proto bych určitě doporučil pořídit si malé LED světlo či trubici. Výkonem se obvykle pohybuje někde mezi 5-24W. Zdá se to být málo, ale dokáží pomoci ve všech zmíněných disciplínách - portrét, produkt i makro.

Osobně mám ve svém fotobatohu dvě světla NanLite PavoTube II 6C, která jsou WRGB. Lze je tak použít jako klasická bílá světla i jako barevná efektová. Mají vestavěnou baterii a je možné je napájet přímo ze sítě či z powerbanky. Jelikož jde o 6W světlo, nehodí se na svícení během dne či v prosvětleném prostoru. Jakmile se nám ale začne stmívat nebo se dostaneme do tmavších interiérů, nastává čas, kdy jejich pomoc již oceníme.

Jako případné alternativy bych do fotobatohu doporučil jedno z těchto světel: Malé a kompaktní NanLite LitoLite 5C RGBWW nebo naopak o něco větší a výkonnější Fomei LED MINI RGB 12 / 24.

Tyčová světla zažila obrovský boom a stále jsou ve fotografii i videu velmi oblíbená pro svou kompaktnost, měkké světlo a vnitřní baterii. Proto spoustu tvůrců pro svou práci sáhne i po větších variantách zmíněných světel výše. Například NanLite PavoTube 30C nebo pro milovníky svícení v extrémnější podmínkách světlo Fomei LED BAR RGB 25 W.  

Bajonetové LED světla

Jde o světla, která jsou oproti kapesním LED světlům nebo LED trubicím větší, výkonnější a lze na ně připevnit větší difuzor (softbox, octabox, beauty dish apod.) pro změkčení světla, jelikož jsou vybaveny bajonetem pro připevnění difuzoru. Většinou jde o bajonet Bowens. 

80 W: Světlo s tímto výkonem je vhodné pro menší scény a situace, kdy nevyžadujeme extrémně silné osvětlení, např. jako jemné doplňkové osvětlení. Je ideální pro portréty, detailní záběry a fotografování menších produktů. V těchto výkonech často v provedení se síťovým napájením a nebo NP-F bateriemi.

150 W: Tento výkon je středně silný a poskytuje dostatečnou intenzitu světla pro vyrovnání dynamického rozsahu a prosvětlení stínů. Je vhodný pro portrétní fotografii, fotografování produktů a další situace, kde je potřeba vyšší intenzita světla. Tyto výkonnější světla samozřejmě ponechávají síťové napájení a z NP-F baterií přechází právě na V-mount baterie.

200 W a 300 W: Tyto vyšší výkony jsou vhodné pro větší scény a silnější ambientní světlo. Poskytují dostatečnou sílu světla pro vyrovnání extrémních kontrastů a prosvětlení stínů. Jsou vhodné pro fotografování skupinových portrétů, venkovních akcí nebo případů, kdy potřebujete silnější světlo. Tato silná světla lze napájet ze sítě, nebo jsou již s V-Mount adaptéry a vyžadují 2x V-mount baterii.

Na všechny LED světla lze poté uplatnit univerzální napájení, a to bateriové generátory, které dokáží napájet více světel současně či déle nebo umožní použít v exteriéru silná světla.

Je však důležité si uvědomit, že konkrétní výběr výkonu světla závisí na specifických podmínkách a vašich preferencích. To co stačí na close up portrét již nemusí stačit na polocelek. A to co nám ve stínu stačí na nasvícení celé postavy, nám v jasném slunném dnu nemusí stačit na jednoduchý portrét.

85 mm / f1.8 / ISO 250 / 1/2500 s

Blesky

Systémové blesky - speedlight

Jsou vynikajícím nástrojem pro profesionální i amatérské fotografy. Systémové blesky jsou navrženy tak, aby byly kompaktní, přenosné, snadno ovladatelné a výkonní. Mohou být připevněny v patici blesku na fotoaparátu nebo použity mimo fotoaparát s pomocí bezdrátových spouští. Tato flexibilita umožňuje fotografům experimentovat s různými úhly a směry osvětlení, což vede k vytvoření jedinečných a zajímavých snímků. Kromě toho mnoho systémových blesků nabízí otočné a naklápěcí hlavy, což umožňuje ještě větší kontrolu nad směrem a rozložením světla.

Systémové blesky se nejčastěji používají v režimu TTL (Through The Lens) měření expozice a v manuálním ovládání výkonu blesku. Režim TTL umožňuje fotoaparátu automaticky měřit expozici přes objektiv a přizpůsobit tak výkon blesku automaticky. 

Skrze TTL komunikaci s bleskem je u blesků pevně daná patice pro jakou značku blesk je. Můžeme narazit i na čistě manuální blesky, kde patice není udávaná  a k odpalování dochází přes středový pin sáněk. Pokud bychom nutně potřebovali použít blesk s paticí jednoho výrobce na značce druhé, tak to většinou jde právě díky středovému kolíku.

Při výběru a používání fotografického systémového blesku je důležité se seznámit se směrovým číslem (GN), které udává jeho výkon. Čím vyšší je směrové číslo, tím větší dosah a výkon blesk má. Nejvíce se setkáme s blesky kolem 40 GN (Hähnel Modus 360RT) - 60 GN (Hähnel Modus 600RT).

Jelikož jsou systémové blesky malým a intenzivním zdrojem světla, jsou tak tvrdým světelným zdrojem. To znamená, že tvoří tvrdé přechody a stíny mezi osvětlenou a neosvětlenou částí. Proto při používání blesků bude potřeba využívat odrazu od stropů či stěn, nebo bude nutné použít difuzér (deštník, softbox, apod ..), který nám sice pohltí trochu výkonu blesku ale změkčí nám světlo a udělá ho příjemnější, blížící se např. dennímu světlu.

24 mm / f3.5 / ISO 100 / 1/160 s / 2x speedlight / 120 octa + softbox / model: Miroslav Juríček

Bateriové studiové záblesky

Jde o výkonnější podobu systémových blesků. Ovšem již nejdou vložit do patice blesku a počítají  převážně s rádiovým propojením pomocí řídící jednotky v sáňkách fotoaparátu.

I přesto, že jde o výkonnější zařízení, soustředí se na zachování přenosnosti a mobility. Trendem dnešní doby je vytváření záblesků tak, aby byly kompaktní. Příkladem může být Fomei Digitalis Pro TX240.

Pokud bychom potřebovali pro své projekty větší výkon a nevadí nám již větší proporce záblesku, lze sáhnout po Digitalis PRO TX 400 TTL, které nabízí navíc oproti verzi TX i synchronizační port. Lze tak propojit záblesk s řídícím systémem jakéhokoliv výrobce. Navíc je možné dokoupit místo baterie adaptér do sítě a najde si tak prostor i v ateliéru, případně při fotografování u klienta s možností využít zásuvku.

Bateriové studiové blesky jsou vybaveny ovládacím panelem, který umožňuje nastavení výkonu záblesku a modelovacího světla. Bývají ovládány pomocí bezdrátového ovladače nebo mobilní aplikace, což umožňuje snadnou a pohodlnou manipulaci s osvětlením. Bateriové studiové blesky také často podporují bezdrátové propojení a synchronizaci, což umožňuje jejich kombinaci do většího osvětlovacího systému.

Synchronizace

Blesky, jak jsem zmínil v úvodu, je potřeba odpálit společně se zmáčknutím spouště. Pokud budeme mít systémový blesk v patici fotoaparátu, dá se říct, že není co řešit. V případě většího ovládnutí světla a odpalování blesků mimo tělo fotoaparátu bude potřeba sáhnout po řídící rádiové jednotce.

Pro jednoduché odpalování bez možností nastavování parametrů blesku stačí základní sada JJC JF-U1. Jde o univerzální odpalovač, který má pouze středový kolík, přes který jde instrukce „teď odpal blesk“. 

Pokud máme blesk s TTL a chceme jej řídit na dálku a ušetřit si kroky pro každé nastavení fotoaparátu (případně využít možnosti HSS) je potřeba sáhnout po odpalovačích, které tyto režimy podporují. Zde již nenajdeme úplně univerzální odpalovač, je potřeba vybrat verzi s paticí určenou pro fotoaparát našeho výrobce např. Hähnel Viper TTL set pro Nikon.

Řídící sety jsou často vybaveny i kabel pro připojení k větším bleskům (např. Fomei PRO TX400TTL)  pomocí 3,5 / 6,3 mm konektoru.

Některé blesky mají již vestavěný rádio přijímač a stačí dokoupit pouze patřičný vysílač (nebo je již v sadě), např. Hähnel Modus 600RT MK II Wireless Kit.

Řídící systémy nelze kombinovat! Je potřeba mít řídící jednotku a přijímače od stejného výrobce. 

Příslušenství

Stativy

Nesmíme zapomenout, že světla / záblesky je potřeba na něco přichytit. Základní a velmi stabilní stativ na světla bych doporučil Fomei stojan LS-10B Master a pro opravdu kompaktní provedení s nízkou váhou s kombinací systémového blesku nebo menšího led světla bych na cestování sáhl po studiovém stativu od Manfrotta a to Manfrotto Nanopole Stand Carbon.

Pro uchycení systémového blesku je potřeba zakoupit držák. Pro úplný začátek lze zvolit variantu od Terronicu - Basic UH-500, pokud bychom ovšem hledali velmi pohodlný a rychlejší systém doporučil bych Manfrotto Cold Shoe.

Difuzéry

Silnější zdroje světla jako jsou blesky, či bajonetové led světla je potřeba doplnit vhodným difuzérem pro změkčení světla, Ten je potřeba doplnit podle výkonu světla a velikosti fotografovaného objektu. Jelikož je výhodou mít větší difuzér vůči fotografovanému objektu. Tím docílíme měkkého světla.

Nejjednodušší a nejskladnější jsou deštníky. Ať už difuzní nebo odrazný lze jej jednoduše upevnit do držáku blesku. Deštníky mají tu nevýhodu, že dochází k rozptylu světla do okolí, tím ztrácí výkon a hůře se směřuje. 

Proto firma Fomei přišla s velmi elegantním řešením, a to Fomei Click Box 60, kdy se jedná již o uzavřený softbox, kde nedochází k úniku světla do stran a světlo je více směřováno, tam kam potřebujeme.

Pro bajonetové LED světla a velké blesky bych určitě doporučil právě uzavřený softbox a ne deštník, tak abychom neztratili zbytečný výkon a směřovali světelný tok přesně tam, kam potřebujeme. Pří výběru softboxu je potřeba sledovat, na jaký bajonet je konstruován nebo jestli je adaptér součástí balení. Nejrozšířenějším bajonetem je Bowens.

To celé lze uložit do brašny Tenba Transport Tripak T488 48”, díky které budeme mít stativy a difuzéry u sebe a lépe se nám s nimi bude cestovat.

Nedílnou součástí jsou také odrazné desky základní nalezneme pod označením 5v1 a nabízí více povrchů - bílý, stříbrný, zlatý, černý a difuzní. Ovšem opravdu cestovní odrazná deska je Manfrotto HaloCompact odrazná deska 82 cm . Jde o odraznou desku s kovovým rámem, který se nekroutí a pevnou rukojetí s ¼ závitem pro uchycení na stativ. Když ji doplníte o vyměnitelnou difuzní výplň dostanete velmi kompaktního pomocníka na cesty. Celá deska má ve složeném stavu 6,5 x 27 x 6,5 cm. Odrazka pomůže využít sluneční svit, případně slouží jako odražení blesku pro prosvětlení stínů. 

Difuzní plochu lze využívat téměř jako softbox / deštník pro změkčení světla se záblesku , či silnějšího trvalého světla. Stejně tak k zastínění přímého poledního svitu a vytvořit tak rovnoměrný stín na fotografovaném objektu.

Portrét

Fotografování portrétů v terénu představuje zvláštní výzvu, protože jako fotograf často nemáte úplnou kontrolu nad světelnými podmínkami. Různé místa a situace, ve kterých se ocitnete, mohou mít odlišné světelné podmínky, které ovlivní výsledný vzhled vašich portrétů.

Základní světlo do terénu je u portrétu stejně jako u mnoha dalších disciplín sluneční svit, ale ne vždy je na straně fotografa. Proto když se řekne světlo na portrét na práci mimo ateliér, či interiér volím systémový blesk / bateriové studiové záblesky s funkcí HSS, který je kompaktní a jeho výkon je dostačující na přisvícení během poledne. Denní světlo je hlavním zdrojem a blesk slouží pouze k prokreslení stínů a vyvážení kontrastu. Pokud by mělo jít o focení více lidí, polocelků, či celých postav potřebujeme větší výkon s větším softboxem.

Kvůli potřebě přesvítit či doplnit silné ambientní světlo není LED světlo příliš vhodná varianta jelikož bychom potřebovali světla kolem 300W a více.

Proto při fotografování často hledáme stíny, kde dostaneme jednolité světlo bez tvrdých stínů na našem modelu. Použitím blesku si více model vypíchneme / zvýrazníme a sluneční světlo nám tvoří světlo doplňkové a máme tak vyvážené světlo v pozadí bez přepalů.

Při fotografování ve stínech jsou již použitelné i led světla od 80W a více případně efektové RGB světla. 

Ovšem, kde oceníme LED světlo je jednodušší doplnění a vyvážení v tmavých interiérech, či venku za tmy k doplnění pouličních lamp, okolních světel atd.. Jelikož se jednodušeji kombinují s dalšími trvalými světly, nebo s potemnělou atmosférou slabě osvětleného místa a zachování atmosféry.

24 mm / f1.8 / ISO 1100 / 1/125s /  model: Dominik Žák 

Práci v terénu si nepředstavuji jen fotografování ve městě, lesích, loukách, či horách, ale i u klienta, jednoduše řečeno v interiérech a místech bez fotografického vybavení. V takovém případě nejsme omezeni světlem místa, jelikož v interiéru lze mít ambientní světlo pod kontrolou - okna lze zastřít, světla vypnout a je spíše na požadovaném stylu zákazníka. Dokážeme tak simulovat ateliér, kde se využívá vyšších clon. V tomto případě určitě doporučím záblesk.

Pokud jde o lifestyle / business portrét, kde budeme pracovat i se světlem v prostoru zde je již na výběr. Blesk zajistí jednoduchou variabilitu - v malém balení pokryje portrét, polocelek, celek. LED světlo zase jasnou vizi a jednodušší kombinování s okolním světlem. Opět pravidlo čím větší celek plánuji fotit tím větší výkon světla potřebuji. Proto bych na takové focení sáhnul po silnějším světle, které nám poskytne variabilitu výkonu podle potřeby.

V případě, kdy plánujeme kombinovat více zdrojů světla např. Pokojové lampy, oheň, vánoční světýlka apod.. bude jednodušší stavět scénu s LED světly. Stejně tak při focení glamour, či aktu můžou být LED světla výhodou jelikož vidíme jak světlo tvoří linky na těle a více se soustředíme na kompozici a atmosféru. 

45 mm / f2.8 / ISO 1600 / 1/640 s / 2x Fomei RGB led bar 25 / model: nicole.stenclova

Produkt

U produktu jde většinou o co největší prokreslenost výsledné fotografie, tak aby byl vidět každý detail, struktura a divák měl co největší představu o stavu a vzhledu produktu. Pro docílení těchto požadavků je potřeba více přiclonit objektiv a držet ISO co nejníž, tak abychom dosáhli požadovaného prokreslení a zároveň eliminovali šum na fotografii. 

Zavřením clony tedy zvětšíme hloubku ostrosti, díky čemu dostaneme prokreslenější fotografii, a tím snížíme prostor pro průchod světla a v kombinaci s nízkým nastavením ISO zvedáme náročnost na světelný výkon. Proto, pokud by nešlo i o video, bych sáhnul po blescích, které poskytnou dostatečný výkon k prokreslení fotografie. 
Pokud jde o občasné fotografování u zákazníka / venku, určitě poslouží dobře i menší systémové blesky.

To se odvíjí od velikosti daného produktu. Na malé produkty stačí slabší blesky (GN40) v kombinaci s menším softboxem. Jestliže jde o produkty většího rázu, oblečení apod. Doporučil bych systémový blesk (GN60) / malý studiový záblesk doplněný o větší softbox / deštník. Pokud fotografujeme někde mimo ateliér větší množství produktů nebo jde o větší věci, sáhnul bych minimálně po již víckrát zmíněném Fomei Digitalis Pro TX400 TTL a pořádném softboxu - 120 cm a více, pro opravdu měkké světlo.

85 mm / f7.1 / ISO 160 / 1/160 s / speedlight

V případě že by šlo o produktovou fotografii life-stylovou / reklamní, tedy zakomponovanou v nějakém prostředí / scéně, kdy se fotografuje na nižší clony a chtěli bychom vybudovat světelnou atmosféru, doporučím sáhnout po LED světlech a mít výslednou scénu okamžitě před sebou. Pro menší produkty / šperky / jídlo bych sáhnul po menších LED světlech. Podle velikosti produktu bych zvážil panel / trubice či bateriové světlo se softboxem. A držíme se již několikrát zmíněného schématu -> Větší produkt /světlejší prostředí -> potřebujeme více světla -> výkonnější světlo.

S blesky určitě lze dosáhnout podobných, ne-li stejných výsledků. Ovšem nedávají nám okamžitou vizuální zpětnou vazbu. Může to tak být složitější a zabere to více času .

Další možností je i kombinace trvalých světel se záblesky. Kdy se hledá optimální výkon světel, blesku a expozičních hodnot fotoaparátu tak, aby fotoaparát dokázal nasnímat vliv trvalého světla a blesk nám tento zdroj nepřesvítil. Na ukázce níže je použití Nanlite Pavotub 6c + systémového blesku + softbox a synchronizace na druhou lamelu.

24 mm / f13 / ISO 250 / 3 s

Makro fotografie

Při hledání výbavy pro tuto disciplínu si určitě každý položí otázku pořídit si LED světlo, makrosvětlo, makro blesk nebo radši systémový blesk?

LED světla a makro světla

V naší nabídce narazíte určitě na makro světlo JJC makro světlo LED-60, které svým tvarem připomíná kruhový makro blesk. Díky mléčnému difuznímu povrchu a složení z více led diod nám světlo dá rovnoměrné osvětlení, ovšem dle zkušeností se hodí spíše na fotografování neživých předmětů s možností fotografování ze stativu nebo pro natáčení videa. 

Nabízí se tedy další možnost a to využít malé přenosné světlo (Nanlite Pavotube 6C / Fomei LED MINI RGB 12), které jsme zmínil dřívěji v článku. Světla nabídnou větší výkon a lze s nimi jednodušeji udávat směr světla, ale i tak to pro makro nebude ono a skončíme na tom podobně jako s kruhovým světlem.

Jelikož jde u makrofotografie o zachycení co nejmenších detailů, je nutné makro objektivy více přiclonit, abychom dostali větší hloubku ostrosti, a tak dosáhli prokreslených detailů. Tím, že přicloníme, uzavíráme cestu světlu, které jde na snímač fotoaparátu skrze objektiv. Proto potřebujeme intenzivnější zdroj světla a o to víc, pokud fotografujeme během dne, či živé tvory

Proto se většinou LED světla jeví jako nedostatečné a museli bychom používat výkonnější, větší led světla, která se na živé makro příliš nehodí. Nedostatek světla by se musel kompenzovat použitím delších časů, případně kombinovat s vyššími hodnotami ISO. Při využití delších časů a  fotografování živých tvorů by tak mohla vzniknout pohybovat neostrost. Proto bych na makro sáhnul po blesku.

A zde vyvstává otázka: 

Makro blesk nebo systémový blesk?

Jakmile sáhneme po blesku dostaneme do rukou silný nástroj a intenzivní zdroj světla, který nám zaručí dostatek světla pro zachycení všech detailů a zmrazení pohybu živého hmyzu.

Systémový blesk

Nejjednodušší použití je blesk v sáňkách na fotoaparátu. Ovšem u delších objektivů či bližších záběrů může dojít k vytvoření stínu objektivu.

Lze tak zvolit odpalování mimo sáňky fotoaparátu, aby nedošlo ke stínění světla objektivem a vržení stínu do výsledné fotografie. Určitě je nutné u blesku sáhnout po nějakém malém difuséru, jako je malý softbox/malá difuzní deska (JJC Soft Box), abychom změkčili světlo a rovnoměrně jej rozptýlili na focený předmět. Tím, že budeme blesky odpalovat mimo sáňky (radiovým odpalováním), máme volnou ruku ve formování světla a to ve směru ze kterého světlo na objekt půjde a z jaké dálky. Případně je lze dále využít i na jiné fotografické disciplíny jako může být focení portrétů, či produktu.

Foto: Tomáš Belaj

Kruhové blesky / Makroblesky

Kruhové blesky (např. Nissin makroblesk MF18C) jsou vymyšleny tak, že mají svou výchozí pozici, a to upevnění kolem přední čočky objektivu. Tím mají pevně danou pracovní vzdálenost. Toto provedení blesku je většinou tvrdším zdrojem světla, protože se hůře změkčují použitím difuzorů, a tím mohou vznikat tvrdší odlesky. Ovšem světlo je rovnoměrně rozptýlené kolem fotografovaného objektu a nemůže nám vzniknout nechtěný stín, který by mohl objektiv vrhnout při fotografování se systémovým bleskem z patice fotoaparátu. Často využívané spíše pro fotografování předmětů u kterých je stísněný prostor na použití systémového blesku. V poslední době jsou tyto blesky velmi oblíbené u dentistů, kteří nemají prostor využívat systémové blesky a potřebují mít jistotu silného světla k osvícení obsahu ústní dutiny.

Makro blesky jsou o něco více sofistikované a dražší řešení než systémové blesky či kruhové blesky. Většinou jde o dva menší separátní blesky na polohovatelném ramenu, případně odnímatelný s rádiovým odpalovačem. V základu jsou blesky řešeny tak, že je na přední filtrovém závitu adaptér, na který se blesky připojí a dá se s nimi otáčet, naklánět je, nebo případně odepnout a nastavit dle potřeby. Díky tomu, že nejsou na adaptéru napevno, si lze hrát více se směrem světla a vymyslet nějakou následnou difuzi pro změkčení dopadajícího světla.

Foto: Tomáš Belaj

Závěrem

Z mého pohledu pokud netočíme video, vychází jako nejuniverzálnější světlo na práci v terénu systémový blesk / bateriový studiový blesk v malém provedení jako je Fomei TX240 v kombinaci s rádiovým odpalovačem. Blesky určitě doplnit difuzérem, kde velikost záleží na tom co budeme fotit. U makra nám určitě postačí malý stejně jako u malých produktů, ale na portrét určitě vybírat z větších. Proto bych na produkt a portrét sáhl po softboxu / octaboxu někde kolem  60-90 cm a výše . Blesky bych doplnil na cesty malým  LED světlem / trubicí, které nám mohou scénu lehce osvítit a podpořit tak ostření v šerých místech a když světelná situace dovolí lze je použít jako hlavní světla.

Kde bych určitě volil LED světla, tak v případě když tvoříme atmosféru velké scény a to především u produktu a portrétní fotografie. Zde oceníme možnost jednoduše kombinovat velká silná světla s menšími doplňkovými, které nám tvoří efekty, různé barvy a celkovou světelnou hloubku. Jen je nutné počítat, že většinou takové svícení vyžaduje větší výkony, větší světla a velkou energii sbalenou na cesty.

Jestli to budou blesky, či LED světlo jedno je jisté. Nebát se být “pánem” světla a zkoušet tak nové věci. 
 

 

 


 

 

 


 

 


 

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.