Magazín

Blog

Vyhodnocení soutěže - Prodej to!

Martin LukešVydáno: 18. 3. 2015 v 11:03 • Rubrika: Blog

Vyhodnocení soutěže - Prodej to!

O tom, že je produktová a reklamní fotografie velmi náročná disciplína, svědčí i fakt, že v tomto kole poměrně klesl počet přihlášených fotografií. Ne každý si na toto téma troufl, ale na druhou stranu jsme byli o to víc překvapeni kvalitou a řemeslným zvládnutím některých soutěžních snímků. Zvláště pak když přihlédneme k tomu, že mnozí soutěžící si tento žánr zkusili úplně poprvé. Přiznám se, že jsem byl velmi rád, že byl garantem tohoto kola Kamil Rodinger, který má s reklamní fotografií mnohaleté zkušenosti a bylo pro nás poměrně velkým překvapením, že se svým výběrem nejlepších snímků trefil i do výběru diváků a 4 z deseti nejlepších snímků se umístily téměř stejně v obou kategoriích.

Obsah

12´000 FEET WATCH | Otakar Metlička, Reklamní fotografie a jídlo | Megapixel
 Otakar Metlička / 12´000 FEET WATCH
Ačkoli garant březnového tématu neznal vítěze loňského ročníku Roku s Megapixelem a ani předem nevěděl, jak hodnotili soutěžní fotky diváci, tak jako nejlepší fotografii vybral snímek Otakara Metličky. Na jednu stranu už je to možná trochu „ohraná písnička“, ale na druhou stranu kdo umí, umí. :) U vítězné fotografie vyzdvihl především perfektní zpracování a technickou kvalitu. Tyto prvky jsou u reklamní tvorby samozřejmě velmi důležité.


Merrell | Stanislav Dědina, Produktová fotografie | Megapixel
Stanislav Dědina / Merell
Druhé místo obsadila skvěle zpracovaná fotografie sportovní obuvi, která by mohla jít bez jakýchkoliv dalších úprav na reklamní plakát. Skvělá práce se světlem, aranžmá snímku i postprodukce. Navíc krásný důkaz toho, že i v domácích podmínkách se dá udělat špičková fotografie.


Virtual Reality | Martin Kusyn, Reklamní fotografie a jídlo | Megapixel
Martin Kusyn / Virtual Reality
Na třetí pozici se doslova prostřílela velmi zdařilá grafická práce, u které garant vyzdvihl především vtip, příběh, dynamiku i konečné zpracování. Tak by měla reklamní fotka fungovat. Zde jsme ocenili především nápad a koncept celého záběru.

Cokolada | Tomas Kral, Produktová fotografie | Megapixel
Tomas Kral / Čokolada
Jako čtvrtá nejlepší fotografie se umístila velmi zdařilá reklama na čokoládu. Přiznám se, že tento snímek byl pro mě velkým favoritem. Fotografie nás zaujala především velmi dobrou prací se světlem a barvami a samozřejmě také správnou akčností a dynamikou celého záběru.

Chuť plná mléka | Michal Škvára, Produktová fotografie | Megapixel
Tomáš Škvára / Chuť plná mléka
V podobném duchu se nesla i pátá nejlepší fotografie s podobným tématem. Načasování a vystižení toho správného okamžiku spolu s velmi dobrým nasvícením, si vysoké umístění určitě zaslouží. Osobně bych ještě lehce poladil křivky aby víc vynikla bílá a trochu se zvýšil kontrast, čímž by to dostalo ještě větší „šťávu“, ale i tak je to perfektní.

WHISKY | Pavol Turčani, Produktová fotografie | Megapixel
Pavol Turčani / WHISKY
Dynamický náklon, perfektní světlo a kompozice, práce s odrazem a navíc citlivě zvolené rekvizity. Přesně tím nás oslovila šestá nejlepší fotografie, která by z fleku mohla ve formě plakátu zdobit nejeden bar nebo klub.

Caffe | Emilie Kopecká, Reklamní fotografie a jídlo | Megapixel
Emilie Kopecká / Caffe
Čistá kompozice, příjemné nasvícení, krásné aranžmá a promyšlená hloubka ostrosti. To jsou hlavní důvody, proč se reklama na kávu dostala na sedmou pozici a přesto, že neměla moc vysoké divácké hodnocení tak si zaslouží být v první desítce.

Redbull vám dává křídla | Lenka Sácká, Reklamní fotografie a jídlo | Megapixel
Lenka Sácká /  Redbull vám dává křídla
Osmé místo obsadila moderně pojatá reklama na energetický nápoj Redbull. Velmi mě že potěšilo, že hlavní porotce tak vysoko ohodnotil právě tento snímek, který je velmi čistě a elegantně zpracovaný. Samotného mě zajímalo, jak záběr vznikal. Autorka si kupodivu zvolila tu nejsložitější cestu, takže nejde o fotomontáž. Největším překvapením pro mnohé asi bude, že jde navíc o autoportét :)

Nezameniteľná chuť... | Štefan Csontos, Produktová fotografie | Megapixel
Štefan Csontos / Nezameniteľná chuť...
I deváté místo obsadila velmi čistá, nápaditá a vtipná „fresh“ reklama na kečup, která v divákovi doslova evokuje namočit si do něj hranolky, nebo si jím polít těstoviny. Jednoduchost, efektivita a účinnost. To jsou tři základní principy reklamní tvorby a autor snímku je bezezbytku využil.

F.Dick | Jan Metlička, Produktová fotografie | Megapixel
Jan Metlička / F.Dick
Pomyslnou „top ten“ uzavírá profesionální snímek, kterému v podstatě není co vytknout a právem by zdobil titulní stránku reklamního katalogu. Skvělé svícení, aranžmá, kompozice a samozřejmě vyladění těch nejmenších detailů. S tím si musí umět poradit každý, kdo se chce věnovat reklamní tvorbě, což samozřejmě autor moc dobře ví.

Únorové kolo celoroční soutěže ROK S MEGAPIXELEM je uzavřeno a zbývá nám ještě skoro polovina měsíce do uzávěrky toho třetího, jehož tématem je DRAMATICKÝ PORTRÉT. V dubnu vás pak čeká volnější téma, ve kterém se budeme věnovat světu černobílé fotografii.

Pokud se chcete zdokonalit v tom, jak z barevných fotografií udělat černobílé, přijďte na kurz, který proběhne v sobotu 4. dubna!

Tajemství černobílé fotografie

Po dlouhou dobu byla z technických důvodů černobílá fotografie jedinou formou tohoto krásného vynálezu. I po tom, co přišla na svět fotografie barevná, pokračovalo mnoho fotografů cestou „nebarevného“ zachycování světa kolem nás. Důvodů je samozřejmě mnoho. Od složitosti procesu vyvolání barevného filmu, až po ty čistě obrazové, kdy určité žánry jako reportáž, nebo dokument zkrátka vyzní lépe v černobílém provedení.

I dnes v době digitální fotografie není „Black & White“ fotografie mrtvá. Naopak, vrací se znovu do módy a mnoho slavných autorů fotí i dnes výhradně černobíle. Lépe řečeno snímky desaturují, tedy zbavují barev. I tento digitální proces má celou řadu postupů, metod, pravidel i slepých uliček. Pokud se chcete naučit převádět vaše snímky do černobíla, tak aby měli eleganci a patinu filmových matriálů, navštivte tento kurz.

tutulní foto: Štefan Csontos / Výnimočné cestoviny

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.