Magazín

Fotoporadna

WILDLIFE - co s sebou na lovy beze zbraní

Martin LukešAktualizováno: 19. 4. 2018 v 8:57 • Rubrika: Fotoporadna

WILDLIFE - co s sebou na lovy beze zbraní

Každý žánr má svá specifika a svou náročnost co se výbavy týče. V dubnu se v naší velké celoroční fotosoutěži ROK S MEGAPIXELEM věnujeme fotografování zvířat a i tento žánr vyžaduje vhodnou výbavu. Pro ty, kteří se v tomto tématu ještě moc neorientují, jsme připravili malý seznam toho, co by neměli zapomenout zabalit do své fotobrašny, než vyrazí na toulky přírodou, za účelem ulovit nějaký krásný záběr z říše zvířat.

Obsah

Dubnové téma soutěže - WILDLIFE

Anglický pojem wildlife sdružuje fotografy, kteří se věnují lovům beze zbraně, tedy fotografování zvířat ve volné přírodě. Zřejmě nejpopulárnějším fotografem tohoto žánru je Petr Bambousek, který bude i garantem dubnové soutěže. Protože víme, že ne každý má možnost fotit zvířata v jejich domovském prostředí, tak vám to trochu ulehčíme. Fotit můžete i zvířata v lidské péči, ty ochočené v rezervacích a národních parcích a dokonce i v zoologických zahradách. Jedinou podmínkou je, aby na první pohled fotografie působila jako skutečné WILDLIFE.

Uzávěrka soutěže na téma WILDLIFE končí poslední důbnovou půlnocí a v následujícím měsící se můžete těšit na nové kolo soutěže ROK S MEGAPIXELEM 2018, ve kterém se budeme věnovat MODERNÍ FOTOGRAFII.


Technika vhodná pro fotografování wildlife a zvířat na větší vzdálenost

Digitální zrcadlovky pro focení zvěře


Zrcadlovka Nikon D500

Digitální zrcadlovky jsou stále určitým etalonem obrazové kvality a mnoho fotografů si neumí svou tvorbu bez této kategorie fotoaparátů vůbec představit. Jejich předností je především špičkový obrazový výstup, možnost měnit objektivy a především pak reálný pohled na fotografovanou scénu prostřednictvím komfortního optického hledáčku. Pro někoho může být ale handicapem jejich velikost a váha. Na trhu jsou dvě základní varianty zrcadlovek. Jedny jsou označeny jako full frame nebo FX a ty mají snímač stejně velký jako kinofilmové pole. To jsou většinou profesionální přístroje a tomu odpovídá jak kvalita, tak i cena. Nižší třída označovaná jako APS-C nebo DX má o polovičku menší snímač, což ale bohatě stačí i náročnějším hobby fotografům.

Výhodou menšího snímače je přepočet ohniska, tedy tzv. prodlužovací crop-faktor, který násobí ohnisko objektivu (zoom) cca 1,5x. Pokud nasadíte teleobjektiv 100-400mm na profesionální full frame zrcadlovku, ohnisko je skutečně 100 - 400mm. Na APS-C snímači se ale přepočítává a výsledkem je ohnisko 150 - 600mm, což je ohromný rozdíl. To je velkou výhodou při fotografování zvířat, sportu nebo jiných vzdálenějších objektů.

Bezzrcadlovky na focení wildlife


Bezzrcadlovka Olympus OM-D E-M10 Mark III

Jak již bylo v řečeno, určitou nevýhodou zrcadlovek je velikost a váha, která se ještě nasčítá, když do brašny přibalíte nějaký ten teleobjektiv. Skvělou alternativou jsou proto takzvané "mirrorless" fotoaparáty označované jako bezzrcadlovky. Ty mají v podstatě stejně kvalitní obrazový výstup, stejný výkon a dokonce v některých ohledech předčí klasické zrcadlovky, a to vše při podstatně menší rozměrech a nižší váze. A to samozřejmě platí o objektivech pro bezzrcadlovky. Jen pro zajímavost, objektiv Olympus M.ZUIKO 75-300mm ED II f/4,8-6,7 EZ-M7530  pro systém micro 4/3 společnosti Olympus má ohnisko po přepočtu 150 - 600mm při váze 423 gramů a velikosti necelých 12 cm. Objektivy se stejným rozsahem ohniska pro zrcadlovky váží kolem 2 kg, dosahují velikosti kolem 30 cm a to nemluvě o ceně, která je většinou více než dvojnásobná (např. Tamron SP 150-600mm f/5,0-6,3 Di VC USD).

Při delších túrách po horách nebo v náročném terénů, kdy hraje roli každý dekagram, si bezzracadlovkáři libují v tom, že pořídí stejně kvalitní záběry podstatně menší, lehčí a často i levnější technikou.

Ultrazoomy pro focení na velkou vzdálenost


Ultrazoom Nikon Coolpix P900

Ne pro každého je fotografování koníčkem číslo jedna a ne každý chce investovat do fotografické techniky desítky tisíc a vláčet s sebou po výletech batoh plný fototechniky. Vlastně ani nepotřebují profesionální obrazovou kvalitu a stačí jim fotoaparát pro běžné rodinní účely. Přesto by si ale občas nějaké to zvířátko někde v dálce rádi vyfotili. Pro tuto kategorii fotografů je ideální kategorie za řady kompakt ultrazoom. Jde o přístroje který nemají výměnný objektiv a ani ho nepotřebují. Disponují totiž univerzální optikou, která má jak širokoúhlý objektiv pro focení na blízko, tak mají ohromné přiblížení. Dříve byl vrchol technické vymoženosti fotoaparát s desetinásobným zoomem. Dnes je standardem přiblížení 20x a 30x a výjimkou nejsou ani kompakty které mají 50x, 60x nebo dokonce více jak 80x zoom, který odpovídá ohnisku 2000 mm. A to vše v malém kapesním balení. Takové objektivy na zrcadlovky ani bezzrcadlovky pořídit nelze. Nejvíce se jim blíží objektivy s ohniskem kolem 1200 mm až 1700 mm, které jsou většinou vyráběny na zakázku. Váha takových objektivů se pohybuje mezi 15 - 60kg, délka více než 3/4 metru a cena ve stovkách tisíc až milionech amerických dolarů :)


Teleobjektivy s velkým přiblížení


Objektiv Sigma 150-600mm f/5,0-6,3 DG OS HSM Contemporary

Pokročilejší a náročnější fotografové se i přes zmíněné výhody ultrazoomů budou držet svých zrcadlovek a bezzrcadlovek. Základní set jim ale většinou k fotografování vzdálenějších objektů rozhodně stačit nebude. Brzy tak zajdou k závěru, že svou výbavu musí rozšířit o nějaký teleobjektiv s větším přiblížením, tedy delším ohniskem. Všimněte si, že na žádném z těchto objektivů nenajdete nápis 20x zoom nebo něco podobného. Serioznější objektivy se totiž označují slovem ohnisková vzdálenost. Tento údaj je pro fotografa klíčový. Proč? Je to jednoduché, slovíčko "zoom" sice naznačuje, jak velké má objektiv přiblížení, ale nezjistíte jaký je jeho rozsah. Demonstruji to na příkladu. Běžný základní objektiv 18-105 mm, má po přepočtu (105 děleno 18) cca 5,8x zoom. Objektiv 100 - 400 mm má proti němu "pouze" 4x zoom. Ve skutečnosti ale přibližuje 4x více. Jde totiž o to, že jeho ohnisková vzdálenost končí na 400mm proti 105mm základního objektivu.

Pokud tedy vybíráte objektiv na focení na dálku, řiďte se vyšším číslem ohniska. Běžné APS-C objektivy mají ohnisko někde mezi 18-105 mm u full frame fotoaparátů pak cca 24-70 mm a čím větší potřebujete přiblížení, tím delší ohnisko by měl objektiv mít. Velmi populární jsou objektivy s rozsahem 70-300 mm, které jsou navíc cenově dostupně. Dražší objektivy s konstantní světelnosti 70-200 mm ocení fotografové v náročnějších světelných podmínkách a v naší nabídce najdete i objektivy s ohniskem do 400 mm, 600 mm nebo 800 mm. U takových ale budete muset sáhnout trochu hlouběji do kapsy.

Stativy


Joby GorillaPod 5K kit

Vzhledem k samotné povaze žánru WILDLIFE se většinou fotografuje na větší vzdálenost, takže je potřeba použít větší a mnohdy také těžší teleobjektiv. Na ten nejlepší záběr se navíc mnohdy čeká několik hodin. Podtrženo, sečteno šlo by o fyzicky velmi náročnou činnost, pokud bychom měli celou dobu držet techniku v ruce. Samozřejmě existují případy, kdy vyfotit nějaké zvíře je o určité pohotovosti a tam to jinak než fotit z ruky nejde. Mnohdy je ale fotograf podobně jako lovec na čekané a v takovém případě není od věci umístit fotoaparát na stativ a pozorovat scénu skrze něj s tím, že nám zůstávají volné ruce.

Kromě pohodlí, které klasický tripod přináší, pomáhá vyřešit ještě jednu problematiku a tou je otázka expozičního času. Osvědčená poučka říká, že člověk je schopný udržet z ruky převrácenou hodnotu ohniskové vzdálenosti. U běžných objektivů s rozsahem cca 18-105 mm proto není problém udržet běžné časy mezi 1/60s - 1/125s. U teleobjektivů, které mají ohnisko někde mezi 100 - 600 mm, je potřeba čas pro udržení z ruky někde mezi 1/125s - 1/800s nebo kratší. A to je docela problém v prostředí, kde nejsou ideální světelné podmínky a zvláště pak, když objektiv nemá nějakou excelentní světelnost. V takových případech přijde stativ vhod, protože jinak hrozí že budou fotografie roztřesené, přesněji řečeno se na nich projeví pohybová neostrost způsobená chvěním fotografa.

Jednou z variant stativů vhodných pro fotografování zvířat jsou variabilní tripody od společnosti Joby. Ty mají polohovatelné nohy, které lze připevnit na kmen stromu, na větev, kapotu auta, okno posedu, na kámen, případně kamkoliv jinam když si vytvarujete nohy stativu do potřebného tvaru. Tyto stativy se dělají ve velikosti od nejmenších, které jsou určené pro mobilní telefony, až po robustní s nosností 5 kg pro profesionální zrcadlovky s velkým teleobjektivem. Jejich velkou předností je skladnost a nízká hmotnost, což se při foto toulkách v terénu jistě hodí. Komu by přes všechny výhody klasický stativ přesto nevyhovoval, může využít výhody monopodu.

Externí uložiště - HDD

LaCie Rugged 2TB HDD, 2.5" USB 3.1

I sebelepšímu fotografy s tou nejdražší výbavou zbudou jen oči pro pláč, pokud přijde o svoje fotografie. Největší ztrátou jsou pak snímky, které se jen tak nedají zopakovat a právě do této kategorie žánr wildlife zcela jistě patří. Bylo by k vzteku ztratit kvůli technické chybě nějaké vzácné fotografie z exotické expedice do divočiny nebo snímky, které byly vykoupeny hodinami stopování a čekání na zvěř. Ideálním řešením je dvojí zálohování. Jedno na harddisk počítače a druhé na externí disk. Ty už se dnes dělají s velkou kapacitou a navíc existují externí uložiště, které jsou mechanicky velmi odolné. Na nich jsou pak vaše snímky v naprostém bezpečí.

 

Drony


DJI kvadrokoptéra Spark

Létající kamerky a fotoaparáty patří k jednomu z posledních fenoménů digitální fotografii. Díky nim získavají fotografie a filmové záběry zcela novou a neokoukanou perspektivu a navíc s minimálními produkčními náklady. Drony si našly své místo u filmu, ale jsou stále populárnější i mezi fotografy, kteří se zaměřují na architekturu, interiéry i krajinu. Možná by se mohlo zdát, že k fotografování a natáčení zvířat se zrovna 2x nehodí, ale opak je pravdou. Díky dronu získáte v tomto žánru hned několik výhod. Některá zvířata se pohybují ve velmi těžko dostupném terénu nebo prostředí a dostat se k nim na viditelnou vzdálenost je mnohdy nad lidské síly. S dronem tento problém odpadá.

Další výhodou je, že létající stroj nemá tak silnou pachovou stupu jako člověk a tím pádem zvířata nevyplaší. Navíc stále zůstává výhoda netradiční perspektivy. Zachytit například stádo divoké zvěře z výšky je standardním způsobem v podstatě nemožné. Ohromnou výhodou je také bezpečí, které dron fotografovi přináší. Přeci jenom postavit se tváří v tvář nějakému predátorovi s fotoaparátem v ruce, by mohl být mnohdy poslední hrdinský čin. Díky dronům lze z bezpečné vzdálenosti pozorovat, filmovat i fotografovat i ty nejnebezpečnější šelmy.

Sluchátka

Sennheiser sluchátka HD 4.40 BT | Megapixel
Sennheiser sluchátka HD 4.40 BT

Pobyt v přírodě a čekání na ten správný záběr si každý zpříjemňuje nějak jinak. Jednou možností je poslech hudby, ať už z mobilního telefonu nebo MP3 přehrávače. A k takovému poslechu se určitě hodí kvalitní sluchátka. V naší nabídce najdete audio produkty renomovaných značek Sony, NICE BOY, Apple, nebo Sennheiser. Vybere si tedy určitě každý.


titulní foto: Milan Fiala

 

Sdílet na


Komentáře k článku

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.