Magazín

Fotoporadna

Jak fotit krajinu - pár základních tipů

Martin LukešAktualizováno: 31. 10. 2023 v 18:51 • Rubrika: Fotoporadna

Jak fotit krajinu - pár základních tipů

Fotografování krajiny patří k těm nejčastějším a také nejoblíbenějším tématům. Krajinu fotí vlastně skoro každý, ať už na exotické dovolené, nebo třeba jen na víkendových procházkách. Ale jak to tak bývá, fotky mnohdy nedopadnou úplně podle fotografových představ.

Obsah

Čím fotit krajinu

Říká se, že nejlepší je ten foťák, který máte právě po ruce. A to může být třeba i „obyčejný“ mobilní telefon. Ano, dokonce i z mobilu může vzniknout hezká a za dobrých podmínek dokonce i technicky kvalitní fotka. Pokud je totiž dostatek světla, které za ideálních podmínek krajinu nádherně vymodeluje, dokážou současné mobilní telefony fotit překvapivě hezky.

Máte-li ale na kvalitu fotek vyšší nároky, určitě se vám vyplatí použít fotoaparát s výměnnými objektivy, tedy buď zrcadlovku, a nebo bezzrcadlovku, tedy tzv. kompakt s výměnným objektivem. Jaké jsou jejich výhody?


foto: Jakub Škyta

Výhody digitálních zrcadlovek

  • Optický hledáček s reálným náhledem.
  • Velký výběr objektivů a příslušenství.
  • Delší výdrž baterie.
  • Špičková kvalita fotek.

Výhody bezzrcadlovek

  • Náhled expozice přímo v hledáčku
  • Více formátů snímače (Střední formát, full-frame, APS-C, Micro 4/3)
  • U některých modelů velmi malé rozměry a nízká hmotnost
  • Vyšší rychlost sériového snímání
  • Tichy režim elektronické závěrky
  • Obdobná kvalita fotografií jako u DSLR


foto: Konstantin Zhdanov

Menší snímač může být dokonce i výhodou. Ale pouze u záběrů, kde má být velká hloubka ostrosti, tedy na nichž má být ostré jak popředí, tak pozadí záběru. Pokud je totiž menší snímač, musí k němu být použita i menší optika, přesněji řečeno objektiv s kratší ohniskovou vzdáleností, abyste dosáhli dostatečného úhlu záběru. Jednou z podstatných vlastností „kratších“ objektivů je daleko snazší dosažení velké hloubky ostrosti, a to je pro focení krajiny většinou velice žádoucí.

Je férové doplnit, že pokud jde o kvalitu snímků a nabídku objektivů a příslušenství, rozdíly mezi zrcadlovkami a bezzrcadlovkami se dnes v podstatě stírají a obě dvě zmíněné konstrukce jsou de facto rovnocenné. 


foto: Konstantin Zhdanov

Jaký objektiv je nejvhodnější

Záleží jen na tom, jestli chcete fotit celek krajiny, a nebo pouze její detail, podle toho se rozhodnete, jestli dáte přednost spíše širokoúhlému objektivu, nebo teleobjektivu. Spousta fotografů má v oblibě právě širokoúhlé objektivy, protože se toho do záběru vejde daleko víc. Ale fotky pořízené teleobjektivem mívají velmi zvláštní perspektivu, protože přibližují vše, co se v záběru objeví. Tím dokážou celý snímek „zploštit“ a zachytit jej úplně jinak, než vidíte pouhým okem.

Jak vybrat objektiv pro fotografování krajiny a architektury

foto: Martin Kotas

Jak zaostřovat

Pokud se vám do záběru podaří dostat hezké popředí, bude na snímku zaujímat docela hodně místa a určitě by si zasloužilo, aby bylo ostré a dobře čitelné. Proto je dobré namířit zaostřovací bod právě na popředí. Nemusíte mít strach, při vhodném nastavení fotoaparátu bude ostré i pozadí.

Určitě je vhodné zvolit jednorázový režim ostření, který bývá označován zkratkou AF-S, nebo ONE SHOT. V tomto nastavení fotoaparát při namáčknutí spouště zaostří a ostření se zablokuje. Vy pak můžete ještě pozměnit kompozici záběru a až poté domáčknout spoušť až nadoraz.


foto: Vladimír Ruček

Filtry

UV filtr - stal se primární ochranou proti mechanickému poškození přední čočky objektivu. V terénu může objektiv potkat nějaká ta kolize v podobě pádu, škrábnutí o větev, ťuknutí o kámen atd. UV filtr tak může v podobně nepříjemných situacích zachránit několikanásobně dražší objektiv, což určitě stojí za investici.

Polarizační filtrjeho použitím odfiltrujete lesk ze všeho, co se alespoň trochu leskne a není to z kovu. Tedy například z vodní hladiny (pokud je voda čistá, vidíte – fotíte skrz ní, skoro jako by tam nebyla), ze spadaného mokrého listí, z trávy, prostě ze všeho. Dokáže také ztmavit modrou oblohu, takže na ní vyniknou bílá oblaka. Zároveň upraví celkový kontrast a zvýrazní barvy.

Efekt polarizačního filtru se nejvíce projevuje tehdy, pokud je objektiv namířen kolmo ke slunci. Pokud je polarizační filtr ve směru rovnoběžném se slunečním světlem, efekt se neprojevuje téměř vůbec. Při použití polarizačního filtru dochází také k úbytku světla o cca 1,5 až 2 EV. S nasazeným polarizačním filtrem se tedy znatelně prodlužuje expoziční čas a to je další důvod, proč je dobré používat stativ.


foto: Pavel Noga

Přechodový filtrslouží především k srovnání expozičních rozdílů, na které můžeme narazit právě při fotografování krajiny. Typickým příkladem je vysoký jas oblohy a stíny pod horizontem. Výsledná fotografie má buď dobře naexponovaný spodek a přepálenou oblohu a nebo naopak. Přechodový filtr ztmavuje jen tu část kde je největší jas a výsledná fotografie je následně vyvážená. Přechodovým filtrem se dá otáčet stejně jako polarizačním. To je dobré v případě že nechceme mít horizont v rovině, nebo když fotografujeme na výšku. Tyto filtry se prodávají v několika variantách, které se liší jak vysoko a jak silné je jejich ztmavení.


foto: Subhash Chaudhary

ND (šedý neutrální filtr) Existuje celá řada situací, kdy clonové číslo objektivu nestačí a fotograf by rád použil delší čas expozice, bez toho aby došlo k přeexpozici snímku. Typickým příkladem je fotografování tekoucí vody, nebo vodopádů. Pro podobné scény musíte nastavit delší čas expozice, ale za denního světla fotoaparát tuto situaci lidově řečeno „neucloní“. V tu chvíli přichází čas pro neutrální filtr, který propouští jen minimum světla, takže je pro dosažení správné expozice výrazně prodloužit expoziční čas.


foto: Jan Bucek

Stativ a dálková spoušť

Tyto dva doplňky nezbytně patří do výbavy každého krajináře a v podstatě by je měl vlastnit každý fotograf, bez ohledu na to jakému žánru se věnuje. V krajině budete velmi často pracovat s vysokým clonovým číslem kvůli velké hloubce ostrosti. To ale znamená prodloužení expozičnho času. Někdy se s časem expozice můžete dostat na takovou hodnotu, kterou už nejste schopni udržet z ruky a fotka bude při takové expozici rozmazaná. Ideální čas expozice u ohniska 24mm je cca 1/80 a kratší (minimum je cca 1/25). Stabilizátor sice tuto hranici o kousek posouvá, ale také není všemocný. Dá se samozřejmě udržet i méně než 1/50s, ale je to vždy riziko, které za to určitě nestojí. Stativ tedy fixuje přístroj tak, aby nedošlo k jeho pohybu během delší expozice. 


foto: Michal Balada

Dálková spoušť pak zaručuje to, že přístroj na stativu při zmáčknutí standardní spouště nerozechvějeme. I nepatrný dotek během expozice může jemně rozhýbat přístroj a snížit tak ostrost snímku. Dálkové ovládání se samozřejmě dá nahradit samospouští, kterou má každý seriózní přístroj vestavěnou, ale investice do dálkové spouště, není tak hrozná a určitě se vyplatí. Osobně preferuji kabelovou, protože nemusím lovit neviditelným IR paprskem senzor na fotoaparátu.


foto: Vojtěch Peša

Pravidla pro fotografování ze stativu

  • použít dálkové ovládání nebo samospoušť
  • nastavit vždy co nejmenší ISO i za cenu delší expozice
  • vždy vypnout stabilizátor obrazu, bez ohledu na to, jestli je v objektivu, nebo v těle fotoaparátu
  • předsklopit zrcátko, pokud přístroj tuto funkci má
  • použít elektronickou závěrku
  • zbytečně nevysouvat středovou tyč, která přenáší chvění
  • pozor na podloží stativu jako je štěrk, písek, bláto nebo sníh

Čím více těchto pravidel dodržíte, tím větší jsou záruky na úspěch.


foto: Jan Bucek

Vhodný expoziční režim

Na focení krajiny se nejlépe hodí priorita clony, tedy režim A nebo Av. Jak už označení napovídá, můžete zde ručně nastavit hodnotu clonového čísla, což má velký vliv na hloubku ostrosti, tedy na to, co všechno se v záběru zobrazí ostře. Při použití vysokých clonových čísel dosáhnete velké hloubky ostrosti, takže ostré může být všechno od zaostřeného objektu směrem k pozadí, ale i směrem k popředí.


foto: Jan Bucek

Nastavením vysokého clonového čísla – bavíme se o hodnotách f/11 až f/16 – je ale clonový otvor docela malý a objektivem tedy prochází relativně malé množství světla. To znamená, že se díky tomu prodlouží expoziční čas. Aby nebyl snímek znehodnocen pohybovou neostrostí vlivem pohybu přístroje v okamžiku expozice, měli byste fotoaparátu zajistit dostatečnou oporu. Improvizovat se dá třeba s položením foťáku na kámen, pařez nebo něco podobného, ale ideálním řešením je už zmíněné použití stativu. 


foto: Jakub Škyta

Kurz - Fotografování Krajiny

Komunita Krajina

titulní foto: Anh Thang Tran

Sdílet na


Komentáře k článku

J

Reaguje na (5) | Naprosto souhlasím.

8

Jaroslav, 15. 1. 2024 |Reagovat

Ondřej Reichmann

užitečný článek, děkuji. Našel jsem zde pár bodů navíc, které se hodí ;)

7

Ondřej, 14. 11. 2023 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (5) | Dobrý den, ano máte pravdu. Vývoj objektivů pro zrcadlovky je již téměř pozastaven, nicméně to neznamená, že se k nim nedají sehnat špičková optika s profesionálním výstupem. Ono to nelze takto paušalizovat.

6

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 1. 11. 2023 |Reagovat

P

"pokud jde o kvalitu snímků a nabídku objektivů a příslušenství, rozdíly mezi zrcadlovkami a bezzrcadlovkami se dnes v podstatě stírají" - tak to už v roce 2023 není pravda, objektivy pro zrcadlovky jsou už za dnešními pro bezzrcadlovky v kvalitě pozadu - a nové pro zrcadlovky už nikdo nevyvíjí, to už je v podstatě jen dožívající technika.

5

Petr, 1. 11. 2023 |Reagovat

Martin Lukeš

Reaguje na (3) | Dobrý den, určitě máte pravdu, že k výsledné fotografie vede několik cest a každému vyhovuje trochu jiný postup. Ostatně kolega v článku také uvádí, že voli nejčastěji preferenci clony.

4

Prodejce Megapixel.cz, Martin Lukeš, 7. 7. 2022 |Reagovat

JJH

Reaguje na (1) | je hezké jak se někteří ohánějí tím že mají v režimu M vše pod kontrolou - jenomže to NENÍ pravda. Expoziční parametry jsou dány expozičním trojúhelníkem, a pokud chceme mít snímek správně exponovaný,musíme se expozičního trojúhelníku držet (jinak bude snímek podexponovaný nebo přeexponovaný). Ve výsledku tedy v režimu M nastavíme ručně naprosto totéž jako v v režimu priority clony - režim M zde nepřináší naprosto žádnou výhodu jen nastavení těch samých hodnot jako v režimu Av trvá v režimu M výrazně déle. Režim Av (priorita clony) totiž nedělá nic jiného, než že k nastavené hodnotě clony a ISO dopočítá podle expozičního trojúhelníku a hodnoty získané z expozimetru foťáku třetí hodnotu - expoziční čas. Ten musíme v režimu M ručně nastavit ÚPLNĚ STEJNÝ (obvykle koukáním na expozimetr a otáčením voličem dokud expozimetr neukáže nulu). Focení panoramy je jediný případ kdy kvůli skládání musíme nastavit stejnou expozici pro více snímků i když některé budou podexponované nebo přeexpoonované, ale i tady lze vycházet z hodnoty kterou nám foťák spočítá pro jeden snímek v režimu Av.

3

Jaroslav Jay Hampl, 1. 7. 2022 |Reagovat

KK

Určitě se najdou zrcadlovky, ke kterým seženete míň objektivů, než k MFT systému...

2

Karel Kahovec, 15. 5. 2017 |Reagovat

Petr Fiala

hezký článek...dodal bych, že fotit lze i (a já fotím) na plný manuál M, kde mám vše pod kontrolou. To se hodí zejména při panoramatických fotografií, kde je nutné zachovat stejný expoziční čas pro celou sérii snímků

1

Petr Fiala, 13. 5. 2017 |Reagovat

Chráněno pomocí reCAPTCHA Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí zásady ochrany osobních údajůsmluvní podmínky společnosti Google.